Kartoffel

hej jeg hedder Mads

jeg kunne godt tænke mig at prøve at dyrke kartofler. jeg har dyrket kartofler før men der garvede jeg dem bare ned i jorden med en havespade, men jeg har set at der er nogle som bare hypper kartoflerne jeg vil gerne vide noget mere omkring den måde at have kartofler på?


smile Hilsen Mads Nielsen smile

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal jeg da lige give dig en nogenlunde hurtig guide til hvordan din dyrkning kan komme igang...

Du skal starte med at ligge nogle kartofler til spiring. Det kan du gøre her i Januar/februar. Kunsten er at få dem vækket efter vinterens dvale. Du må gerne støde dem blidt og "vække" dem. Det sted du vælger til din forspiring skal være nogenlunde lunt. Her er det bedst at have kartflerne liggende i et jævnt lag så de får ens varme og lys. Hvis de ikke får lys nok bliver spirerne lange, hvide og knækker nemt. Det er ikke det heldigste. Hvis de derimod får nok lys under forspiringen, vil du opdage at spiren bliver grønlig og fast.

Når jorden er tilpas varm og tør i foråret skal de lægges. Du kan faktisk starte midt i marts allerede. De skal ikke lægges dybt. Placer dem i ca 4-5 cm dybde med spiren opad. Det er vigtigt hvis du planter dem så tidligt at du får dem dækket med plastik eller fiberdug for der er stadig nattefrost på det tidspunkt. Det er lidt et sats for de tåler ikke frost....Spiren bliver sort lige med det samme.

Solen er begyndt at få magt i foråret og når de er dækket kan der blive meget varm i løbet af dagen, men risikoen for frost er der som sagt så hvis du opdager kartoflerne er på vej frem og de lover nattefrost skal de hyppes. Så trækker du et par cm jord mere hen over dem for at beskytte mod frosten.

Generelt bruger man hypning til at forlænge vækstsæssonnen da det er nødvændigt at få jord omkring kartoflen efterhånden som den vokser for at der ikke skal blive for mange grønne og undervejs mens planten gror til, kan man time sin afgrøde. Den del der ikke er hyppet kommer tidligts(med lavest udbytte), den del der er hyppet let kommer lidt senere(med lidt højere udbytte), mens den del der er hyppet mest kommer senest med det største udbytte.

Hvis du vil have tidlige kartofler har du her fået opkriften. Planter du dem i sandet jord med meget lys, samt dækker du dem har du de første kartofler midt i Maj.

Hvis du påtænker at gøde er det vigtigt at vælge en gødning der er klorfri eller klorfattig da kartofler ikke kan tåle det, mens gødningen gerne skal være rig på kalium

Såfrem du mener det er nødvændigt at vande skal det altid gøres om aftenen da varme og fugt om dagen nærmest inviterer til skimmelangreb. Det kan ikke behandles og dine kartofler vil visne af

Er du stadig i tvivl spørger du bare igen.

Mvh
Kasper
ang hypning:

Jeg har aldrig hyppet med andet end en traktor og har da også kun dyrket kartofler som levevej, men derhjemme i haven vil jeg da tro en rive eller hakkejern kan bruges til at slæbe lidt mere jord på kammene. Angående hvor meget der skal hyppes afhænger jo af hvor sene du vil have dine kartofler og hvor tit du vil hyppe. Du kan gøre det flere gange med mindre jord eller du kan gøre det en gang med mege jord.
Jeg kan ikke lige svare dig på hvor meget du skal hyppe op da det afhænger meget af størrelsen på dine kamme så det må blive en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis