Afbryder, el-installation.

Hej Allesammen.

Mit spørgsmål kræver lidt forkendskab til mit problem, så det kommer her: 

Jeg har et fyrrum hvor jeg har "trukket" et par ekstra stikkontakter rundt i rummet, som endtlig er 2 sammenstødende rum.

De nye installationer er udvendige, ligesom resten af de eksisterende el-installationer er det i fyrrummet.

Jeg har så monteret en ny loftslampe (lysstofrør) i det ene rum, som kun var belyst via en ledning og en gammeldags stikprop fra den eksisterende loftinstallation/roset i det tilstødende rum.

Så jeg monteret en afbryder ved siden af den nye stikkontakt af typen uden afbryder/dem der er strøm på konstant, så snart man plugger noget i kontakten.

Jeg har så ført en "lus" fra den nye stikontakt og over i afbryderen (blå ledning til sort indgang og brun ledning til rød indgang)

Jeg har så tilsluttet kablet til det nye lysstofrør med afbryderen på samme måde som med "lusen" fra stikkontakten.

Det giver lys i den nye lampe men når jeg vil slukke for det, så slår afbryderen HPFI-relæet.

Det slukker selvfølgelig for lyset på en effektiv måde.. meeen..

Så hvad har jeg gjord forkert???

Nota:
Afbryderen er af typen "enkelt afbryder".  

På forhånd 1000 tak for svar og rigtig god jul til jer alle sammen.
Med venlig hilsen

<p><strong>Hansen2640</strong></p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken lofts armatur er det? Ny/gammel?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Ja det tror pokker for du kortslutter skidtet.

Blå skal føres fra stikkontakten til blå (N eller 0) i lampen/lampeudtaget direkte. Brun skal føres ind på rød indgang. Sort udgang føres så videre til L, L1, F eller P eller hvad den nu hedder på lampen/udtaget.

som skrevet så laver du en direkte kortslutning på den måde det er forbundet på. Fasen (brun ledning) skal luses fra kontakten op til den røde klemme på afbryderen og fra afbryderens sorte klemme føres tændledningen op til armaturet. Nullen (blå ledning) skal ikke gennem afbryderen.
Men det du har gang i er ikke gør det selv arbejde, så jeg anbefaler dig at få fat i en elektrikker til at lave det for dig, så det ikke ender med du kommer galt afsted

Hej Manny.

1000 tak for svar.

Ja, jeg ved godt jeg burde få en aut. elektriker til at kigge på tingene, men det er også meget spændende at finde udaf tingene selv - det giver ligesom en bedre forståelse og man føler sig bedre rustet til at "fixe" andre småting i huset en anden gang.

Jeg kunne selvfølgelig aldrig finde på at "rode" i hovedtavlen (el), så dumdristrig er jeg dog heller ikke.

Rigtig god jul og godt nytåt til dig.

Med venlig hilsen

Hej Electrical Freak.

Tak for din hendvendelse den værdsættes herfra, men Manny kom dig lidt i forkøbet med sit svar.

PS.

Loftsarmaturet er nyt - hvis du tænker på den lampe/lysstofrør jeg har sat op.

Også god jul og godt nytår til dig.

Med venlig hilsen 

Annonce
Skrevet af Hansen2640 den 26-12-2008 17:49

Hej Electrical Freak.

Tak for din hendvendelse den værdsættes herfra, men Manny kom dig lidt i forkøbet med sit svar.

PS.

Loftsarmaturet er nyt - hvis du tænker på den lampe/lysstofrør jeg har sat op.

Med venlig hilsen 

Ja det problem blev vist løst, jeg blev lige nød til at læse dit indlæg igennem en ekstra gang for at opdage det var en korslutning, held og lykke med projektet :)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Hej phwinter.

Tak for svar - jeg tror du glemte af tage min afbryder med i din forklaring, men dit svar er hel klart værdsat!

Med venlig hilsen.

Hej,

Nej det gjorde jeg ikke, men jeg nævnte den ikke eksplicit. Det jeg skrev var:

Blå skal føres fra stikkontakten til blå (N eller 0) i lampen/lampeudtaget direkte. Brun skal føres ind på rød indgang (på afbryderen). Sort udgang (på afbryderen) føres så videre til L, L1, F eller P eller hvad den nu hedder på lampen/udtaget.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis