Snydt af håndværker - nægte at betale regning

Hej hej allesammen...

Jeg er lidt ny herinde så sig til hvis jeg overtræder nogle regler / jagonger...

Sagen er den at jeg for et halvt år siden fik et tilbud på vvs arbejde. Prisen var ok så jeg sagde ja..

Nu er arbejdet næsten udført - dog ikke som aftalt (et andet gulvvarmesystem end det på tilbudslisten og sjuskeløsninger enkelte steder)... Han mangler kun at montere hårdehvidevarer og armature + lidt småting...

Tilbuddet lød på en komplet installation men nu mener vvsmanden at der er kommet "plusser og minusser" som gør vi lige skal kigge det hele igennem... så vi aftalet vi skulle have et gennemgangsmøde lige her inden jul men vvsmanden dukkede ikke op og ringede heller ikke for at melde afbud... Da jeg idag selv kontakter ham bliver han sur fordi han var gået på ferie... 

Jeg mener ikke han er berettiget til tillægspriser når der er snak om et tilbud på en komplet installation. Og siden det hele er ved at køre i hårdknude ønsker jeg ikke længere at have ham som vvsinstallatør...

Derfor har jeg ikke i sinde at betale tillægspriserne og regningerne på det sidste - jeg vil derimod forlange et pænt afslag fordi det ikke er udført som aftalt (sjusk og gulvvarme) og så få en anden vvs mand til at udføre resten...

Hvordan er jeg stillet...?

Hej hej allesammen... Jeg er lidt ny herinde så... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er det da sikkert også nok. Men hvis du er så harm over det job han har lavet må du jo hellere finde nogen der kan komme og lave det om for det jo tydeligvis ubrugeligt siden han skal hænges ud for det. I øvrigt har jeg læst en del af de anmeldelser der er på den side og det jo det rene mundlort der bliver sagt derinde. Man kan godt høre at det er folk der ikke selv har ordentlig baggrund for at udtale sig omkring tingene.

Men du kunne jo have undgået de problemer du har fået nu hvis du havde hyret en rådgiver til at føre tilsyn med dit byggeri mens det stod på, det er og bliver jeres egen skyld at aftalerne ikke bliver overholdt. Det bunder i manglende tilsyn af byggeriet og manglende viden omkring tingene.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiaght: Er du selv håndværker eller lign.? for du virker da utroligt stødt over situationen...? Jeg har selv styret byggeriet både herhjemme men også i forbindelse med mit arbejde som ingeniør gennem de sidste 10 år... Jeg ved godt hvordan man er stillet i branchen mht. godtgørelse/ekstraregninger mv. når arbejdet ikke er udført korrekt eller som aftalt... MEN der er langt fra papir til virkelighed når den her slags kommer i hårdknude for selvom jeg har økonomien holdt tilbage så kan man stå og vifte lige så tosset man vil med den ene paragraf efter den anden og de er sku tit ligeglade... Derfor leder jeg efter ERFARINGER fra andre herinde fordi vi faktisk aldrig står i den forbindelse med vores klienter da størrer byggerier har en større og mere fleksibel margin...

@ hamderblevsnydt: Har fulgt lidt med i denne tråd og er langt hen ad vejen enig med dig - men den sidste der - den er sgu' under bæltestedet hvis du spørger mig!
Jeg har da haft håndværkere på flere gange, og for det meste så bliver vi ganske rygende uenige om tingene, og i et par tilfælde har jeg også tilbageholdt betaling. Om det så er fordi jeg vælger de forkerte håndværkere eller fordi jeg er lidt perfektionistisk ved jeg ikke, men jeg har masser af eksempler på stridigheder med håndværkere over de sidste 15-20 år.

Du skal være opmærksom på at du SKAL informere håndværkeren om at du tilbageholder betalingen, og hvorfor. Hvis han er uenig kan han så brokke sig, og i kan starte på at stævne hinanden. Er han enig vil han begynde at rette sine fejl, er han kun delvist uenig begynder man at snakke om tingene, og normalt kan man snakke sig til enighed. Har han først fået pengene så skal du stævne ham og det er også ret dyrt, plus betaling er en accept af arbejdet, så umiddelbart så er du ret dårligt stillet hvis du først HAR betalt.

En sag kan let tage et par år og koste rigtigt mange penge, så som privatperson kan det godt svare sig at have en god retshjælp med mindre der er tale om så betragtelige beløb at advokatens ca. kr. 2500-7000,- pr time kan betale sig.

Som eksempel havede jeg en VVSer hvis medarbejdere konsekvent skrev for mange timer på, ikke lavede arbejdet i den aftalte rækkefølge (med følgende problemer for planlægning af det øvrige arbejde), og den ene svend sad konsekvent i sin bil i sine pauser og røg et eller andet der ikke var normale cigaretter.
Vi endte med at stoppe samarbejdet, og han accepterede at jeg ikke betalte hans slutafregning (ca. 20% afslag)

Som et andet eksempel havde jeg på et tidspunkt nogle polske håndværkere gående. Deres firma blev uvenner med sjakbossen, og fyrede/hjemsendte alle deres medarbjedere så sjakbossen kunne sejle i sin egen sø. Resultatet var at firmaet jeg havde indgået kontrakten med ikke kunne levere, og jeg nægtede dem betaling da de ikke havde færddiggjort deres arbejde (hvilket også var HORRIBELT udført under alle omstændigheder). De har ikke accepteret min tilbageholdelse af betalingen, og en eller anden dag bliver der nok berammet et retsmøde. Men firmaet har for længst solgt fordringen, og næste led i kæden har også opgivet og solgt fordringen igen. Før eller siden bliver sagen vel afgjort ved en retsinstans så der ikke bare er en ny advokat der kommer forbi og tror han kan score kassen på at købe en billig fordring (der er jo en årsag til at man sælger, og det er normalt fordi pengene ikke kan inddrives).

Som et tredie eksempel har jeg en håndværker der har gravet lidt i min have. Han har taget næsten 100% oveni den aftalte pris, og nu da jeg har betalt nægter han pure at komme og rette sine fejl. Og det kan ikke svare sig for mig at stævne ham da det vil koste mig måske en fjerdel at få udbedret skaden af en anden håndværker med truckcertifikat i forhold til at stævne ham og få foretaget evt. syn og skøn.

Min erfaring er måske begrænset i og med at jeg endnu ikke har tabt (men tilgengæld har opgivet) en sag overfor en håndværker. Omvendt, så mener jeg heller ikke at jeg nogensinde har været så urimelig at jeg ikke har haft godt hold i mine påstande/krav, hvilket jo også kan være medvirkende årsag til resultatet af mine erfaringer.
Ja jeg er håndværker og kører i dag som servicemontør. Ja jeg er stødt over man vil hænge folk ud på nettet. Jeg har jævnligt haft problemer med at vores kunder mener at de ikke skal betale de regninger der kommer ud til dem. Specielt de mindre virksomheder. Men nu er det så blevet sådan at kommer på skrift for der bliver lavet noget udover det aftalte.

Nu skriver du jo at du selv er ingenør det il jeg ikke betvivle ligeledes il jeg heller ikke være efter dig som person. Men uanset hvad er du kommet i en slem knibe wsom udspringer af manglende tilsyn med dit byggeri. Det bringer dig en uheldig situation.

Den med din gulvarmestyring kan i hurtigt komme over der skal bare skifte den ud til den model der er angivet tilbuddet uden beregning.

Den med de sjusk løsninger er meget svær da det jo er et spørgsmål om det virker og er håndværksmæssigt korrekt, der skal du betale en uvildig for at komme til et møde med jer begge og vurdere om det er noget fusk og skal laves om. Det er så noget i selv skal blive enige om.

De ekstra regninger der måtte være må du henholde til at de ikke er gældene så længe det er noget der ikke er aftalt mellem jer. Der kan gøres juridiske krav.

Det eneste du ikke må gøre ligenu er og smide ham på porten da du så skal betal ham det overskud han ville have lavet på projektet. Fremover foregår alting så på skrift mellem jer og en mail er bindene. Skriv det hele ud på papir og hav det med til ham.

Jeg håber det her kan bruges til noget fornuftigt men glæder mig til at høre udfaldet af den her sag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis