Plc Husstyring

Hej
Jeg er ved at renovere hus,og bruger i denne forbindelse en PLC til styring .
Jeg er interreseret i om der er andre der har gjort det samme eller har overvejet det.
Hvilke fabrikanter bruges der ,hvordan ser strukturen ud.
Min løsning er Allen Bradley SLC på Devicenet og Ethernet ,og evt Gsm modem.


<br />
Hej Jeg er ved at renovere hus,og bruger i denne... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu nok jeg skal få det til at virke ,jeg laver software og Scada i medicinal-industrien ,så et hus skulle helst ikke få mig i knæ.Problemet med at hitte rundt i trykkene vil jeg prøve at undgå ved at lade PIR sensorerne klare arbejdet sammen med en analog udv lys-sensor .
Ideen er at den alm. orienterings belysning skulle styres automatisk af PIR i relation til den udvendige lysmængde.
Det er et hus på 300 m2 og 100 m2 værksted ,der er PIR og min. 1 temperatur-transmitter i alle rum.
Solvarmen skal efter behov og temperatur ,varme brugsvand 70 grader (incl vask og opvask) centralvarme 50 til 60 grader og gulvvarme 35 grader, om sommeren skal overskuddet afleveres i poolen.
Der kommer vindmåler incl encoderkort.
Devicenet med 5 flex i/o noder.
Der kommer RSView på huset med trendkurver af temperaturer, ydelse på solvarme ved de forskellige temperaturer osv
Jeg er her ikke for at rakke ned på andre løsninger ,kun for at få indspark og dele erfaring med andre der laver avancerede hus løsninger,jeg må dog indrømme jeg har dog et problematisk forhold til Siemens software ;-)


<br />
Ja hold da op håber ikke du selv skal betale for de stumper for det kan da laves for en lille slik i forhold til. Men du har jo valgt hvordan du vil lave det. Har desværre ikke så mange indspark til hvordan du kan lave det da jeg virkelig syntes at det er at skyde myg med kanoner og det er ikke overdrevet. Det er jo bare et lille hus det er den store raketteknologi der skal bruges der i.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis du har sagerne i hånden, så er det bare at komme igang. Jeg hjalp i tidernes morgen min kollega med at strikke en Omron PLC rundt i huset, både til lys, ventilation, varme og al tryk. Det køre uden problemer, men det kræver en del skræddersyning ift. IHC og EIB. Hvis vi ikke havde 1-10V moduler liggende, så havde vi nok droppet helt lysdæmpere via PLC'en! ;-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Jeg har lavet nummeret for lang tid siden sammen med en kollega. Vi benyttede også En SLC 500/03'er og lavede en komplet løsning med RsView + en Proface GP 577 10"er Touch skærm monteret under gruppetavlen. Det færdige resultat blev rigtigt godt, men det var godtnok en stor mundfuld hvad angår programmeringen- Jeg sad mange aftener og redigerede på softwaren indtil det var perfekt :-) SLC 500 stumper havde jeg adgang til i massevis dengang, og Proface skærmen købte vi på Ebay til 150 $ Men som andre siger så er det godtnok lidt nemmere at lave en løsning med IHC, men det er sjovt at lave sådant et projekt
Jeg er godt klar over det ikke er den nemme løsning ;-) men sjovt er det.
@ Elfreak :Hvordan lavede I kiprelæet ,jeg har lavet et på to linier der ser sådan ud
XIC ? BST CTU C5:0 3 1 NXB XIC C5:0/DN RES C5:0 BND
EQU C5:0.ACC 1 OTE B3:19/0
Det virker fint, men kunne det laves simplere?
Hvordan så View'en ud ,jeg har tænkt på en plantegning af huset hvor hvert rum åbner et billede med rummets funktioner,nogen der har en bedre ide?
Hvad havde i ellers af funny stuff
Jeg har ogaå et par AB paneler ,der skal et i tavlen med alarm håndtering og div forbrug.
Så tror jeg også der skal være et ved poolen/terassen med pH ,er der en nem måde at måle klor på?


<br />
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis