Plc Husstyring

Hej
Jeg er ved at renovere hus,og bruger i denne forbindelse en PLC til styring .
Jeg er interreseret i om der er andre der har gjort det samme eller har overvejet det.
Hvilke fabrikanter bruges der ,hvordan ser strukturen ud.
Min løsning er Allen Bradley SLC på Devicenet og Ethernet ,og evt Gsm modem.


<br />
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv overvejet det men da jeg ikke længere lige render over en brugt PLC i ny og næ er det ligeså billigt at købe færdig IHC da jeg gerne vil have mulighed for brug tråsdløs. Der er heller ikke nær så stort et dokumentations arbejde ved en IHC installation som ved det andet, da IHC Visual selv laver det meste af det for dig så det er kun tavlen der skal dokumenteres.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En PLC er da beregnet til at styre,om det er et hus eller en fabrik er ligegyldigt.
Og hvorfor skulle det være svært? ,jeg tror netop det ville være svært at lave en avanceret solvarmestyring i IHC.
Den eneste bagdel jeg kan se er at jeg skal have en tyverialarm ved siden af.
Så længe man benytter standart komponenter og laver pænt ,lovligt og dokumenteret arbejde er det vel ikke et problem når man sælger huset.

<br />
Jeg skrev ikke svært men "besværligt", hvor jeg mener at det er betydelig nemmere at holde styr på hele programeringen i Visual en der eks. er i logix 5000. (ver. 16) Da jeg var I lære som elektriker, kan jeg huske at min gruppe lavede en husinstallation, og fandt hurtigt ud af at det er noget skrammel, især når man skal lave noget om. Kan specielt huske at kip-funktionen var lidt noget crab, men skal da gerne indrømme at vi ikke havde brugt logix5000 i mere end 10 uger på daværende tidspunkt. og nej, det er IKKE svært at lave en avanceret solvarmestyring med IHC, problemet er bare at skal du bruge analoge signaler skal du over i Netlon/Teklon. Og personligt ville jeg hellere hoppe over i noget Logo! hvis det nu skulle være. Men som sagt tidligere, er jeg ikke meget for en PLC installation til alm. husinstallation. Det der afskrækker folk ved at købe et hus med PLC, er hvadså når der gået noget galt? at fejlfinde på sådan noget, er ikke sjovt. Bare licensen til Logix koster knaster, samt dem som jeg kender, der har styr på logix, tager ikke under 800,- i timen for fejlfinding og programering i logix. Just my 10-cent.
Wago/Beckhoff laver jo plc'ere hvor der er masser af referencer til bygningsautomation.
Funktionsblokke til varme, ventilation mm.
Og så er der jo en lille lækker visualiseringsdel med som kan tilgås via webbrowser. den er med i softwaren som i øvrigt ikke koster alverden.
Som en ekstra bonus understøtter de KNX protokolen.
Annonce
JA der er mange der laver udstyr der kan bruges i et hus men der er jo en grund til man satte sig ned og lavede IHC det er meget mere overskueligt at bruge og det billigt og næsten alle komponeter kan fåes dertil. Med hansyn til den solvarme styring kan den laves i en logo eller tilsvarende mini PLC, det holder prisen nede og der er nok stadig ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hvergang man skal lave noget på sit hus om så det er el eller vand eller varme. Brug nu det der findes det kan sagtens stille dine behov er jeg helt sikker på.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Havde du nu haft en plc i overskud og havde det som noget nørdehobby, er det jo bare at gå igang. Men skal du ud og købe, er det nok en dårlig idé da der jo allerede er opfundet computere til dette formål som Smarthaus og IHC.

 

Jeg har PLC'en og nørdehobby ;-) det kunne ikke siges bedre.
Jeg skal bruge mange analoge i/o ,temperatur i alle rum,solvarmen,osv.
Beckhoff er topdollar til formålet men jeg har AB udstyret og erfaringen inden for Rockwell.
Btw SLC skrives med Logix 500
Så løsningen er valgt og ville bare i kontakt med andre der har samme ide.
Og LOGO ? det er den ringeste software jeg tror der findes ,der er mange mini'er der gør det bedre.




<br />
til temperatur og solvarmen, vil jeg klar bruge plc, men tror nu stadig at jeg ville hælde til logo. logo kan præcist hvad man skal bruge. Logix5000 kan det samme + 1.000.000.000 mere. (+ rockwell er noget dyrere, hvilket så ikke et et problem i din situation) Det er logix5000 jeg tidligere har lavet en del i (http://www.rockwellautomation.com/rockwellsoftware/design/rslogix5000/) Kan da fortælle at jeg har lavet en temperatur styring (hus) med logo, som sendte signaler til IHC om temperatur i et rum (impuls tæller, afhængig af hvor varmt) Syntes det er forkert du har skrevet at logo er det ringeste, sjovt at man bruger Siemens/Rockwell meget forskellige steder. Rockwell ses mest i industrien, hvor logo ses til mindre styringer. (såsom din avanceret temperatur/solvarme styring) Så mit bud; har du erfaringen og penge til rockwell så køb AB...
Ja det lyder som om der er en der vil til at lave en styring af sit hus der er så avanceret at det ikke kommer til at fungere ordentligt. Husk nu på hvor lang tid det tager at regulere temperaturen i et rum.

Tænk på hvor mange huse der er lavet med ihc og standard styring med on/off signaler til kommunikation i mellem det hele. Men hfvis man absolut vil gøre det svært o gfinde rundt i så er det bare at klø på.

Men pas nu på det ikke bliver så svært at tænde lyset at hun opgiver det forehavende derhjemme det er jo næsten svært nok med en standard IHC løsning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis