Beskyttelsesleder til eksisterende kontakter

Ifb med overvejelser om nyt køkken så er der et el-spørgsmål også.

Køkkenet deler p.t. gruppe med ½-delen af huset og har ikke beskyttelsesleder.

For at have strøm nok ville jeg gerne have en gruppe mere ud i køkkenet - ikke mindst for at kunne undgå afbrydere, men bare have udtag med jord i stedet.

De gamle ledninger er trukket i rør, men jeg ville synes at det var lettere at trække kabel til de nye kontakter.

Spørgsmålet er så: Vil det være håndværksmæssigt forsvarligt at "fortsætte" beskyttelseslederen fra det nye kabel til de eksisterende kontakter (de kommer ikke til at sidde langt fra hinanden), sådan at beskyttelses lederen fra én gruppe, beskytter for kontakterne i begge grupper?. Alternativet vil være at trække nye ledninger i de eksisterende rør - og det virker umiddelbart som noget bøvl i mit tilfælde.

Venligst, Silas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den går ikke, du må ikke forsyne en gruppe med jord fra en anden gruppe, hvis den gruppe der forsyner den anden bliver afbrudt, er der ingen jord på den anden, så den går ikke!
du blir nød til at trække en ny jordledning i den gruppe der forsyner dit køkken, men det ved din elektriker,det er altså ikke LDS,hvis der sker noget, så hænger du selv på hele l.....

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

med hensyn til rørinstallation kontra kabel, kan jeg kun anbefale rørinstallation,

hvis du skruer en skrue ind i et kabel,så skal der bankes hul i væggen for at udføre reparationen, skruer du en skrue ind i et rør, så trækker du bare nogle nye ledninger i rørene,


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

til steinaa: hvis du kobler den nye gruppe fra, altså piller kablet fra i gruppen, så er der en jordledning  i den anden gruppe som ikke er tilsluttet,og du ved også at man ikke må ta en jord fra en gruppe,og koble til en anden gruppe, selvom det kan være den nemmeste måde at lave det på

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Begge
Tak for jeres indlæg. Jeg har skam ikke tænkt mig at rode med det alene, men nogle gange er det meget rart at kunne spille med mht. forslag for udførelsen. Jeg kan godt se fordelen i at trække i rør, men så skal det hele i de eksisterende rør vel skiftes? (dvs. i ½-delen af hele huset som er på gruppen) - og dét lyder knapt så let som at fræse 2 meter mere i muren og bruge jord fra en anden gruppe. Hvis det ikke er tilladt, så skal det dog selvfølgelig ikke gøres!

Grunden til at jeg kom på idéen var jeg kan se at der til et gammelt kraftstik er blevet trukket en ny beskyttelsesleder på et tidspunkt - sikkert fordi vaskemaskinen begyndte at give rap over nallerne... Derfor tænkte jeg om noget tilsvarende var muligt idag.

God jul, Silas
Annonce
Rolias: Jeg skal gerne give dig at det ikke er hensigtsmæssigt, men kan du finde en paragraf der kan underbygge din påstand?
En anden løsning kunne være at banke et jordspyd ned i nærheden af de kontakter der mangler jord - og føre et 1x2,5mm2 kabel op til stikkontakterne fra jordspyddet. Så blandes grupperne ikke.

En tredie løsning - I stedet for en ny (den ekstra) topolet lysgruppe, kunne du opsætte en 4-polet gruppeafbryder (svarer til 3 lysgrupper), der så også skal erstatte den eksisterende lysgruppe. Herved er der kun tale om en enkelt gruppe og beskyttelseslederen kan føres til alle stikkontakter.
Du vil endda have 3 gange 10 Ampere til rådighed - svarende til 3 normale lysgrupper.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvis det er muligt at trække en ny beskyttelseleder i de gamle rør, vil det helt klart være at fortrække, og den rigtige løsning.

Men efter som jeg tolker SB afsnit 6
KLIP---
543.1.4
Hvis en beskyttelsesleder er fælles for flere strømkredse, skal dens tværsnit bestemmes ud fra den største faseleders tværsnit.
KLIP SLUT----

Må en beskyttelseleder godt hentes fra en anden gruppe, så længe den er dimensioneret ud fra den største faseledertværsnit.

okay, spørgsmålet gik på om det var håndværksmæssigt forsvarligt, og det synes jeg altså ikke det er,da der kan opstå en situation hvor der er en beskyttelsesleder der ikke er aktiv, men er det lovligt, ja så er det jo lovligt,

det er også lovligt at mure sine kabler direkte ind i væggen, men det synes jeg altså heller ikke er håndværksmæssigt korrekt , men jeg er jo også elektriker af den gamle skole,så bær over med mig !

den løsning som buch kommer med  (nr3) lyder rigtig fornuftigt

GOD JUL TIL ALLE  her på lav-det-selv


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Som Daniel skriver er det en mulighed at dimensionere en samlet beskyttelsesleder, men det mest korrekte er dog af fremføre den til tavlen sammen med de eksisterende ledere på gruppen.
Du skal også være opmærksom på at det i dag er lovkrav at installationen i køkkenet forsynes fra minimum 2 lysgrupper. Så det nævnte forslag med en 4 polet gruppe går ikke. Du skal også være opmærksom på at køkkenet kun betegnes som det område hvor elementerne er opstillet, så det er ikke hele rummet der tæller. Desuden er der krav om at der skal være minimum 3 disponiple stikkontakter i køkkenområdet samt en del andre krav der skal overholdes. Men det ved den elektrikker der skal udføre opgaven for dig sikkert alt om
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis