Extern HD til backup søges....

Hej med jer.

Nu har jeg jo fået en ny bærbar. Og efter at have mistet diverse data efter at den gamle stod af... Så må jeg heller få købt en extern HD. Den skal primært bruges til back up, men hvad skal jeg vælge??

Jeg hører gerne om hvad der kan anbefales, det gælder både selve disken og hvilke program der er godt til at styre back up funktionen?

På forhånd tak

God jul :-)

MVH Njord
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det selve den gamle HD der er smuttet??? Jeg bruger mine gamle i et løst carbinet, som ekstralager.

Sniffer  
Jeg har to NAS som står i hver deres ende af huset. Med en simpel replikering kan jeg så få taget backup fra alle maskiner, inklusive kone maskiner, børnePC'ere osv. Jeg har overvejet om man skal smide den ene NAS i en bankboks eller andet, bare for god ordens skyld, men det er nok billigere med noget netbackup hvis man har båndbredden til det.
Min gamle bærbare er gået helt ned.. Muligvis noget med selve kontakten, mekanisk eller lodning eller... Den skal skilles og forsøges lavet... men jeg giver den ikk mange chancer...

Hvad angår en extern disc til backup osv, så aner jeg intet... er helt uden erfaringer eller noget, så jeg vil gerne have det hele forklaret for "dummier" Ellers har jeg ikke en chance...

Og gerne med links der kan fortælle mig yderliger... Og gerne egentlige købs anbefalinger på en disk til en god pris i forhold til kvaliteten. En af de typer der kan nøjes med en USB tilslutning uden extern strømforsyning vil være lettest at arbejde med.. Men er det det bedste valg???
Størrelses mæssigt, vil 500MB være rigelig stort for mig....

Gode råd søges fortsat....

På forhånd tak ;-) Njord

MVH Njord
Hvis vi tar den for "dummies" så:
En usb hd sættes bare i usb-stikket, win installerer den, og du kan se den som eks drev D: (eller E: F:) afh. hvad du ellers har af konfiguration. Hvordan du planlægger en backup er programafhængigt, og en smagssag - jeg tager som regel bare en kopi af mine data som filkopi.
Du kan købe et kabinet uden disk, og selv sætte en disk (eller dvd-drev) ind i det. Hvis du skal prøve din gamle HD fra den bærbare, skal du bruge et overgangsstik eks:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=800608&lokation=
. Dermed siger jeg også, at du kan købe en "billig" ekstern disc, - åbne kabinettet, og udskifte med din gamle disc fra den "døde" bærbare.
Jeg vil ikke komme med anbefalinger, jeg ville bare gå efter det billigste - mit eget hedder Sandberg og er vist nok købt hos SHG (eller Computer City - eller Elgiganten). (Jeg søgte lige på shg, og kan se at udvalget er stort, med det jeg tænker på er eks:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2121766&lokation=
), og nej, det strømforsynes ikke kun fra USB, men hvis du skal lege med ekstern dvd-brænder i kabinettet går det heller ikke uden egen strøm. Skal det være backup, skal det heller ikke bare kunne flyttes rundt, backup er noget man kun bruger til backup (efter min mening)
Min bedste erfaring med dette udstyr er faktisk, at man let får to dvd drev til rådighed, og hurtigt kan brænde CD/DVD, uden mellemlagring. (og brænd så lige en dvd med de gamle billeder, så kan du altid se dem på en dvd, og samtidig være sikker på, at de bevares).
Iøvrigt hvis du virkelig mener 500 MB, hvorfor køber du så ikke bare en USB-stick til en hund?

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Maxtor er både billigt og godt, med alle externe HD følger der altid software med, ellers brug windows eget, og sæt den til at mirror din computer så laver den en tro kopi af din computer.
Alternativt kan du købe det ultimative (efter min mening) Timecapsule fra Apple http://store.apple.com/dk/product/MB276Z/A?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MjE0NDc1Mg
den kører samtidig 802.11n som er det absolut hurtigste indenfor trådløst net, du vil blive overrasket over hvor hurtigt det er.
Annonce

ja, snup et par 2GB usb-sticks i Brugsen til en halvtredser pr stk.
Westerndigital og Seagate har nogen gode eksterne løsninger, de kan varmt anbefales.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Jeg kan varmt anbefale Western Digital Passport - jeg har nu haft den kørend i ½ år og den fungerer perfekt. Den skal blot stikkes i usb-stikket og kræver altså ikke strømstik. Det er værd at undersøge hvor meget strøm andre mærker kræver. For nogles vedkommende skal der strøm fra to usb stik til for at de kører.

Backup: Acronis fungerer perfekt til at lave backup af hele pc-en. Så er man sikret hvis pc'en står af. Nu har jeg oplevet nedbrud med to seperate Seagate harddiske på to forskellige computere inden for de sidste par måneder. De var begge forholdsvis nye - en stationær, den anden sad i en bærbar. Jeg er virkelig skuffet over deres ringe holdbarbed. Heldigvis havde jeg i begge tilfælde en fuld systembackup så jeg var kørende igen efter 10-15 minutter.
Som fast backup-lager vil jeg ikke bruge usb-sticks. De er for usikre. Jeg har smidt både dyre og billige sticks ud pga. fejl. Dog kan de være ganske udmærket som midlertidig lager - husk blot at dobbelttjekke data.

Jeg har i en periode brugt en ekstern harddisk, men efter at have tænkt på tanken ifm. brand, vil de ikke hjælpe en døjt, sår den står på arbejdsværelset. Derfor har jeg valgt en online backupløsning - der findes talrige udbydere til under 300 kr./året (f.eks. Mozy, Idrive etc.).

Mvh.
Kim

Hej med jer alle og tak for svarene.

Jeg har købt en 250 GB disk tror det er en "Verbatim" eller lignende. Den fungerer fint og kræver kun sine 2 USB stik for at fungere.

Er der nogen specielt anvbefalede programmer til at snuppe backuppen med?
Jeg kører Vista Premium på min PC'er.

På forhånd tak.

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis