Blandingsbatteri, problemer med det varme vand.

Hej LDS folk ;)

Vi har problemer med vores brusers blandingsbatteri.
Når man åbner kun for det kolde vand, er der fint tryk på som der skal være.
Når man åbner for det varme vand (så det bliver behageligt), falder trykket ud i bruser slangen. Hvis man åbner helt op for det varme, står vandet kun og pibler ud af brusehovedet.

Jeg har vedhæftet et billede af batteriet.

Egentlig kunne jeg godt tænke mig at skifte det, men er lidt bekymret for at skille det ad, da jeg ikke har fundet et blandingsbatteri hvor der kun kommer "1 rør ud af væggen".

Hvordan vil de se ud hvis jeg afmonterer batteriet ? Vil der være nogle studse påmonteret væggen ? Eller sidder der bare løse rør ud ?

Mange spørgsmål ;)

På forhånd tak.

Mvh Stefan
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uha da..jeg kender ikke lige typen men er ret sikker på at jeg ville starte med at lukke for vandet ved vanmåleren og pille blandingsbatteriet af og rense de sier der sandsynligvis sidder på bagsiden. Husk lige at tappe lidt vand af først til at rense i. Og vær forsigtig med pakning da den jo skal bruges igen. Og brug en stor svensknøgle så du ikke laver ridser i batteriet; evt en gl klud imellem for ikke at ridse forkromningen.
luk for vandet.. skru den store møtrik løs, så sidder der 2 kobberrørs ender som "stritter" ud af vægen..
Men sørg for at have friske pakninger inden du leger.. tag det foto med du der har taget og find fx. en Sanistål. De ved hvad der er ..
Mvh Jan J
Skrevet af helja den 21-12-2008 14:38
luk for vandet.. skru den store møtrik løs, så sidder der 2 kobberrørs ender som "stritter" ud af vægen..
Men sørg for at have friske pakninger inden du leger.. tag det foto med du der har taget og find fx. en Sanistål. De ved hvad der er ..
Mvh Jan J

Der sidder IKKE 2 kobberrørs studser ud . det er et damixa termostat batteri som er blevet eftermonteret på et damixa indbygnings batteri uden termostat. Der sidder en "kugle" af messing . Jeg vil tro at det er termostaten der er kalket til , der skal håndtaget af i højre side mener jeg og så sider der en katush som kan skrues ud og evt udskiftes, og husk som sagt tidligere at lukke for vandet inden du skiller af. hvis du istedet vil skifte til et nyt batteri kan det sagtens fåes . Der skal du forsigtigt "klemme" den store møtrik med en tang hele vejen rundt, så kan man næsten skrue det af med fingrene. hvis man ikke gør det er der en stor chance for at dreje det over inde i vægen og så er der kun en vej, nemmelig profecional hjælp.Når du har fået batteriet af sidder der 2 gummi pakninger inde bag ved som også kan/bør skiftes. men jeg tror ikke du overhovedet behøver at tage batteriet af, tror du kan nøjes med at skifte termostaten.
ja den trænger at se en klud og en afkalkningsmiddel.!

den har vel ikke gjordt ren siden den blevet montert.???

Der sidder IKKE 2 kobberrørs studser ud . det er et damixa termostat batteri som er blevet eftermonteret på et damixa indbygnings batteri uden termostat. Der sidder en "kugle" af messing . Jeg vil tro at det er termostaten der er kalket til , der skal håndtaget af i højre side mener jeg og så sider der en katush som kan skrues ud og evt udskiftes, og husk som sagt tidligere at lukke for vandet inden du skiller af. hvis du istedet vil skifte til et nyt batteri kan det sagtens fåes . Der skal du forsigtigt "klemme" den store møtrik med en tang hele vejen rundt, så kan man næsten skrue det af med fingrene. hvis man ikke gør det er der en stor chance for at dreje det over inde i vægen og så er der kun en vej, nemmelig profecional hjælp.Når du har fået batteriet af sidder der 2 gummi pakninger inde bag ved som også kan/bør skiftes. men jeg tror ikke du overhovedet behøver at tage batteriet af, tror du kan nøjes med at skifte termostaten.


Tusind tak for et meget udførligt indlæg.
Det vil jeg prøve en af de følgende dage ;)
Du skulle vel ikke vide hvor på nettet jeg evt kan bestille en ny termostat ?
Eller hvad jeg skal spørge efter ? For aner ikke hvad en sådan ting hedder ;)
Annonce
Skrevet af hans2.hansen den 21-12-2008 22:41
ja den trænger at se en klud og en afkalkningsmiddel.!

den har vel ikke gjordt ren siden den blevet montert.???


Skønt med sådan et dejligt og informativt indlæg.
Nu i alle snakker om pakninger, er det bare standard O-ringe ? Eller er der mere i det end som så ?
Jeg er kommet så langt nu, at jeg har konstateret at det må være flg type:
http://www.damixa.dk/FileExplorer/FetchFile.aspx?ID=26255&download=true

Jeg kan se messingkuglerne som du omtalte før nederst på siden i linket.
Er de sådan lige til at få ud og rense ? Eller anbefales det at købe nye fra starten ? I så fald, skal man da købe et nyt "reservedelssæt" ? For har kigget lidt på flg. reservedelstegning:
http://www.damixa.dk/default.aspx?page=service&sid=26992&seid=8619&pid=27880
På ovenstående tegning, syntes jeg dog ikke at kunne finde messingkuglerne ?
Men de indgår måske i nogle af sættene på siden ?
Jeg vil mene at det er reservedel 27852 du skal skifte, og der behøver du ikke at demontere bl. batt. fra væggen.
Den messing kugle jeg snakkede om går bare ind og slutter tæt på de 2 gummipakninger men hvis du ikke demontere batteriet , er der højst sansynligt ingen grund til at skifte dem  da du jo slet ikke kommer ind til dem.
Smeden Nordfyn.. sorry du har helt ret.. tror jeg fik et vola ind over ;-)

Mvh Jan J
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis