Mugproblmer i soveværelset

Min kæreste og Jeg overtog i september et dejligt (muremester?)hus i det centrale Århus. Huset er fra 1949, har høj kælder og en stueetage på hver 70 kvm. Huset er i stort set oprindelig stand på nær et eternittag fra 90, et badeværelse fra 80’erne samt flere nye vinduer.

Vi kommer fra et etplans paracelhus på 130 kvm fra 1963 som vi selv har renoveret fra ende til anden.

Planen er en løbende istandsættelse, hvor kælderen inddrages til beboelse samt en 1. sal når vi når dertil – nok nogle år ude i fremtiden.

Indtil videre bruger vi kun stueetagen samt badeværelset og vaskerummet i kælderen – vi har ingen børn så vi har fin plads indtil videre.

Kælderen har på hele nordøstsiden problemer med fugt på væggene, og nu har problemet øjensynligt bredt sig til stueetagen. Det rum vi bruger som soveværelse for tiden ligger i det NØ vendte hjørne af huset. Rummet har et let nedsænket loft i træ eller et træ-lighende materiale (resten af stueetagen har pudsede lofter).

Ved gulvet er der opstået ”mug” i hjørnet hvor der har stået et natbord. Ved loftet er det opstået ovenfor – der er her en træliste langs loftet som er meget fugtig – tapetet er gennemvæddet begge steder.

Her kommer spørgsmålet: Er dette mug opstået pga. fugt i der trækker ind fra væggen eller kondens fra rummet.  Rummet bliver luftet ud 10-15 minutter hver morgen. Da det der er meget fugt på vinduet om morgenen.

Det skal oplyses at den underliggende kælder ikke er varmet jævnt op. Stuen der dækker hele den anden side af huset har øjensynligt ingen fugtproblemer. Stuen adskiller sig ved ikke at have nedsænket loft samt flere varmekilder/vinduer. Stuen har ingen fugtige vinduer. De underliggende kælderrum er markant varmere da der er tale om en vaskekælder hvor varmeveksleren er placeret, et badeværelse hvor fjernvarmen kommer ind (rørene afgiver en del varme) og et ”hobbyrum” der er delvist radiator varme.

Loftet over stueetagen har gitterspær, ingen undertag men dog 35 cm isolering uden dampspærre.

Der er 2 vinduer i kælderen der trænger til udskiftning. Jeg har dog monteret PVC forsatsruder for at holde på varmen.

Jeg har selv 4 løsningsforslag til fugtproblemerne i stueetagen – som alle sammen skal udføres med tiden.

1. Nyt gipsloft – ekstraspørgsmål - skal der dampspærre her ? husk vi påtænker at lave en 1. Sal.

2. Hulmursisolering – Jeg er ikke klar over om dette er blevet gjort

3. Der skal graves dræn om huset så der ikke trænger fugt ind i kælderen.


4. Gennemvarmning af huset

Det gennemgående spørgsmål må være – Hvordan fjerner vi ”muggen” permanent da vi er lidt bekymrede for at sove i rummet

Mange tak fra Peter!

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Jeg tror du kæmper med kuldebroer, da du har varme og kolde rum.. Nr 4 er nok det bedste, men jo også dyrt. Men varmer du ikke op, skal der mere friskluft til. Har du et rum med fx 12-13 grader der støder op til et rum med 22-23 grader, vil du få problemer hvis du ikke isoler, udlufter, eller varmer det kolde op rum op.. Tror ikke det du omtaler har noget med fugt udefra at gøre, men temp forskelle indedøre..

Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis