armering af gipsplader.

Hejsa,

Jeg er i tvivl om jeg skal sætte armering på kortkanterne på mine gipsplader hvor de støder mod hinanden, de har jo ikke en dejlig stor spartelkant.

Der er tale om en skråvæg til kip, hvor der er 2 lag gips, under kort kanterne er der lagt et stykke stålbånd mellem 1. og 2. lag.

noget andet er der hvor skråvæg og væg mødes, skal der armeres her ?

Og en sidste ting, jeg har pudsede gavlvægge som jeg har besluttet mig for at spartle, hvordan gør jeg overgangen mellem gipsskråvægge og gavlvæg pæn  og skal der også armeres her ??
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg forstår dig korrekt:

Altså gipsplader der går plant mod hinanden, armere du med armeringsstrimmel og så selvom der ikke er spartelkant. Gipsen arbejder, og derfor vil det revne hvis du ikke armere:)

Ved lodret væg, der går op til skråvæg, skulle en acrylfyge kunne gøre det.

Indvendige hjørner osv behøves man ikke armere, der er det nok med en acrylfuge.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
det var lige precist hvad jeg skulle bruge, tak Jacko og god jul !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Jacko

Er det ikke noget med at den armering skal være en papirstrimmel ?

 


PE

DEt er ikke et lovkrav det er kun et spørgsmål om smag. Der er jo heller ikke nogen lov om at dine skruer skal være med torx.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skal de laves helt korrekt, så skal indvendige hjørner også armeres, og der siges at papir holder bedre en armeringstape.

Inden du spartler, så tjek om dine ende samlinger, der hvor du har stålbånd, er helt "flade" når du lægger en loddestok på. De er tilbøjlig til at lave en bule, hvis ikke man får skruer dem ordenligt i, pga stålbåndet.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Pev, jo det skal være papirstrimmel hvis man skal følge danagips. Det skal det ihvertfald, når det er nybyggeri vi laver. Danagips forsikrer ikke, hvis gipspladerne revner og man har brugt gazestrimmel.
Gazestrimlen har det lidt med at revne efter mange år, især hvis der er stort mellemrum mellem gipsplade samlingerne, (der skal helst ikke være mere end 2-3 mm). At papirstrimlerne skulle holde bedre er svært at sige endnu, da de ikke har været brugt så mange år. Men en ting kan jeg sige om papir, det er noget være LORT at lægge i, i forhold til gazestrimmel der er selvklæbende. Især, hvis man ikke har lidt øvelse.

Lopus, ang de indvendige hjørner. Det er muligt at der skal strimmel i der også, hvis det skal være helt korrekt. Må indrømme at det ved jeg ikke, men vi gør det aldrig og har endnu ikke stødt på en maler der gør det. Men har efterfølgende set steder, hvor det har været gjort. Og har kunnet se, at indvendige hjørner hvor der er lagt strimmel i, har det med at trække dem skæve med tiden. Dvs hvis der f.eks sætter rutex på, kan den risikere at trække det i stykker.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Hej Jacko.

Jeg er sikker på at forskellen ligger i at papiret har skivevirkning, det har gazestrimlen ikke. Prøv selv at trække skævt i papiret, det holder formen.

Prøv gipspuds i samlingerne, det er meget klæberigt, så har jeg ikke problemer med papiret. Gipspudsen er også meget billigere end sandspartlen.

 


PE

Danogips laver loftsplader, 13x900x2400, med spartelkant langs alle fire kanter. Bare et lille minus pladerne koster ca. 100 kr. mere stykket, i forhold til standardpladerne.
hej derude er ny herinde fed side er det en god ide at sætte nye gipsplader på de gamle gipsplader
Skrevet af pev den 22-12-2008 07:57

Hej Jacko.

Jeg er sikker på at forskellen ligger i at papiret har skivevirkning, det har gazestrimlen ikke. Prøv selv at trække skævt i papiret, det holder formen.

Prøv gipspuds i samlingerne, det er meget klæberigt, så har jeg ikke problemer med papiret. Gipspudsen er også meget billigere end sandspartlen.

 



Jamen det har du ganske ret i Pev, papiret holder formen. Men derfor er det alligevel noget lort at lægge i, i forhold til det andet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også