626 med kølerproblemer

Jeg har en Mazda 626 fra 98 som nogen gange har pebet når jeg havde kørt et stykke tid og motoren blev varm. Så vidt jeg kan bedømme så er det oftest når den har stået ude i fugtigt vejr, så mit bud er at den gør det når remmene er fugtige.

Men da der jo ikke går nogen rem til kølerens blæser og de andre virker stramme nok så kan jeg ikke finde ud af hvad det kan skyldes.

Piberiet er altid gået over efter ca. 5 min, men på det seneste er det begyndt at lyde lidt anderledes og det stopper heller ikke helt.

Så for nylig begyndte motoren at blive varm og koge vandet væk. Mekanikeren kunne ikke finde nogen fejl og sagde at han havde trykprøvet køleanlægget og det var alt i orden.

Det jeg overvejer, er om der er en glidekobling eller noget lign i vandpumpen?

Er der nogen som har et godt bud?

Hvor svært er det egentlig at skifte sådan en vandpumpe?


/Stub
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville stramme eller evt. skifte ventilatorremmen.
Remmen skrider på krumtaphjulet fordi generatoren kræver meget kraft at trække når den skal lade op efter koldstarten, servopumpen er tung med kold olie, kører du med klimaanlæg, skal kompressoren også køre tryk på anlægget.
Netop når remmen er fugtig, er friktionen nedsat og remmen skrider og dermed løber vandpumpen ikke så hurtigt som den er designet til og du får varmeproblemer. Når du får varmeproblemer, begynder den elektriske køleblæser at køre, som bevirker at generatoren bliver meget tungere at trække rundt, hvorefter remmen skrider mere og mere og vandpumpen kører langsommere og langsommere, hvilket medfører at motoren bliver varmere og varmere. Altså en trist, ond cirkel.
Det er nok ikke noget du skal udsætte for længe.
Hvis det er en af de moderne brede remme med multispor, er det vanskeligt at se, hvornår den er for slidt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil da prøve at stramme generator remmen lidt - den virker ellers stram nok.
Der er ingen klimaanlæg og ventilatoren er elektrisk så der er ingen rem til den. Servopumpen har sin "egen" rem.

Jeg undrer mig dog stadig over at remmen så ikke skrider når motoren er kold men først begynder at skride efter et par km når der er lidt varmt.

/Stub
Jeg gik ud fra, at det var en fællesrem, altså den brede type jeg omtaler.
Næh, der er ikke rem til ventilatoren, men indirekte er der, idet den er elektrisk og det er i stedet for via generatoren, at kraften skal leveres, og dermed mulighed for at generatorremmen skrider.
Hvis din køler er 10 år gammel, kan den også lide af nedsat effektivitet, som følge af tæringer i lamellerne, der skal lede varmen væk fra rørene i køleren.
Det er meget sjældent at en vandpumpe ligefrem skriger, og den er vel skiftet sidst, da tandremmen blev skiftet? Jeg går ud fra at den har tandrem.
Skal du ud i at skifte vandpumpe, skal du endelig skifte tandremmen, ifald den har en sådan.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis maskinen bliver for varm er der noget galt og du bliver tosset af at høre på det skrigeri så julegaven til din Mazda skal være nye remme og en frisk termostat,få samtidig kontroleret om køleren hænger i laser,det er en billig omgang.

René

Jeg har lige skiftet tandrem på en nøjagtig som din og det er altså en smule bøvlet at komme til vandpumpen... Og den bør i mine øjne skiftes sammen med tandremmen...

Men... der er ingen kobling i vandpumpen... den har remskiven på den ene side og et pumpehjul på den anden... Hvis din vandpumpe er gået, vil du i de fleste tilfælde være utæt...

Du har tjekket for vand BÅDE i køleren og ovre i "ekspansionsbeholderen" som det jo ikke er på sådan en??

Har du kontrolleret at din elblæser starter når bilen bliver varm? At din rem glider har intet med dine varme problemer at gøre... den ville være brændt af længe før din motor bliver varm hvis den gled så meget... Tænk på at vandpumpen er designet til at pumpe vandet lige fra motorens tomgang (750-850 rpm) til 6500rpm... Men få remmen tjekket alligevel.. evt ny på...

Hvis der er fint tryk på systemet ville jeg nok starte med en billig prøve løsning... at skifte termostat... Den skal være i orden for at man kan gå ud fra noget som helst... der kan godt være tryk i systemet selv om den er defekt... f.eks hvis den kun åbner 1mm... så kommer trykket jo ud i køleren, men flowet er minimalt...

Koger bilen direkte.. altså med røg og damp, eller er det kun inde på temp måleren du kan se den bliver varm? For Mazda biler har lidt med at sensoren til kølevandet går... Har Opel i øvrigt os...
Jeg ved ikke hvorfor remmen piber når motoren begynder at blive varm? Det sker kun når bilen har stået ude i fugtigt vejr.

Der var ingen røg og damp da det skete. Den har gjort det 1 gang siden hvor jeg ikke kørte så langt, da blev motoren igen varm og der forsvandt noget kølervæske. Så vidt jeg kan se så smider den kølervæsken ud ovre ved ekspansionsbeholderen.

/Stub
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis