Værksteds priser/timer

Hej

Jeg har tænkt på noget omkring prisniveauer hos mekanikere. 

En nyuddannet eller en elev tager vel som regel noget længere tid om at finde fejl og reparere en bil, end en erfaren og dermed hurtig mekaniker.

Kan man dermed risikere at komme til at betale for de ekstra timer en uerfaren mekaniker bruger? Hvordan fungerer det i den virkelige verden?

Kim
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, meget let.

Hvem skulle ellers betale for det?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja men eftersom mange værksteder kører med fastpris for de fleste reperationer efterhånden er din bekymring i de fleste tilfælde ubegrundet...

Men selvgjort er velgjort. Jeg overgiver ikke vognen frivillogt :-)
Du betaler også fuld pris, hvis det er en lærling som laver arbejdet.
Eksempel.
Et værksted tager 520 kr i timen og det er uanset om det er en lærling eller en faglært der laver bilen.
Bruger en lærling 3 timer, betaler du for 3 timer, selvom en faglært kunne lave det på 1 time.
Nogle vaerksteder/firmaer tager kun "elev" loen hvis det er en laerling, og det er generalt indenfor alle fag efter hvad jeg har set.
sidst stod der paa min fakture:
Svendeloen: 3 timer af 460kr + moms.
Oevrige loen: 4 timer a 220kr + moms.
Det syntes jeg er rimeligt, saa nej, man kan ikke sige generalt at det er alle der goer det.
Annonce
Selvfølgelig tager et værksted ikke fuld timepris for en lærling og da slet ikke for en lærling på et tidligt stade i læreforløbet.

En lærling behøver slet ikke være 3 gange så lang tid om en opgave som en svend. Der kan sagtens være en kvik lærling, der klarer sagen meget hurtigere end en sløj svend.
Nogle lærer faget, og andre aldrig.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm har aldrig hørt om et autoværksted. der har en anden pris hvis det er en lærling der har gjort det.
arbejder selv på et værksted. der er det samme pris om det en lærling eller svend der udføre arbejde. og alle de steder jeg kender er det på samme måde.
men vi vudere så om de timer han har brugt på opgaven svare til det han har lavet. dvs sige han har udført en opgave hvor han har brugt langt tid om det pga manglene erfaring. betaler kunden ikke for alle de timer der er brugt. det bliver vuderet fra gang til gang. og en lærling der har været i gang i et års tid eller længere bruger ikke meget længere tid end en svend på alm opgaver som service og lignene

 do it youselv

For mange år siden drev jeg selv et større værksted og der kørte jeg da med lærlingetimer og svendetimer, ligesom mine kolleger + jeg kortede af i timeforbruget, hvis noget ikke var gået som det burde, både dumme lærlinge og sløve svende.
Det kan godt være at ting har ændret sig til større kynisk grådighed som i mange andre af livets forhold.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM:
Nu har jeg godt nok kun arbejdet i 15 år på autoværksteder og jeg ved da at dem jag har været på, tager en fast timeløn, uanset om det er en svend eller en lærling.
Med i disse time-priser er jo også udgifter til administration, lager, værktøj, el, husleje osv... Hvis man føler at tidsforbrug og udført arbejde ikke stemmer overens med hvad der er rimeligt må man da spørge og få begrundet det der står på regningen. Og hvis der er en lærling indvoldveret i opgaven er der tit også en svend indeover.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis