oile/brændefyr

hej alle sammen.

vi er nye herinde og tænkte mit spørgsmål ville passe godt ind hehe,
vi har et gammelt oilefyr og en salamander brændekedel hs

det skal lige siges at vi lige er flyttet ind og vi starter med at putte oile på en dunk for at få fyret op men det er så for dyrt da huset er varmet op bruger vi ca 25 liter i døgnet så vi går over til brændefyret og har fyret med briketter da det lige var det nemmeste at få fat i det er så også ret dyrt plus et stort arb og vi kan ikke få den til at brænde over om natten vi har fået af vide at det var et godt brændefyr men vi har fået meget af vide efterhånden så mit spørgsmål er

hvad er billigst i varme og vand
og noget hvor man kun varmer vandet om sommeren og kan sådan en kedel brænde over må man fylde den helt op og hvad er det bedste brænde til den må man fyrer med koks i den

med venlig hilsen henriette
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det billigeste er nok at fyre med kul, det sviner dog en hel del men så kan i bruge energi koks. De giver meget lidt aske og har en meget høj brændverdi, og med dem kan i også fyre natten over. Det er nu en vane det med at skulle stå op til et lidt køligere hus, og det for i hurtigt lært.

Det billigste er nok at fyre med træ, men kun hvis i selv saver og kløver det, og det er nu det skal gøres, så kan i hvis i anbringer det i stakke under et halvtag eller lignende måske bruge det til næste fyrings sæson, det bedste er dog at det står i to år.

Med hensyn til varmt vand i sommer månederne vil jeg anbefale jer at få indstaleret en gennem strømnings vand varmer, den har den fordel at den kun bruger strøm når i bruger vand, hvor en almindelig vandvarmer står og bruger strøm i perioder døgnet rundt for at holde vandet varmt. Det er nok også nødvendigt at i lære at et bad sagtens kan gøres på max. 10 minutter og at vandet ikke behøver at løbe hele tiden.

V.h.  Håndværkeren

25 liter olie i døgnet er godtnok noget af en mundfuld ! Hvor gammelt er dit oliefyr ? Jeg har lige skiftet mit gamle oliefyr ud - Det tog 20 liter i døgnet i gennemsnit. Jeg satte et 2 år gammelt oliefyr ind isteddet. Samtidigt satte jeg termostat styring i alle rum til mit gulvvarme anlæg (Den forige ejer havde valgt at styre det manuelt) Samtidigt gik jeg isoleringen igennem og efterisolerede en del på loftet pga sjusk. skiftede tætningslister på 3 vinduer samt en dør. Disse tiltag reducerede ollieforbruget til det halve ! Til orientering er huset 210 m2. og vi holder ca 22 grader i alle rum. Den første måling blev lavet med det gamle fyr i oktober måned, og den nye er foretaget fra 26/11 - 16-12
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis