fuge mellem eksi. og ny mur, hvornår ?

Hejsa ! Jeg er ved at planlægge en udvidelse af min garage, som er muret op. Imellem den nye garage del og den gamle, er jeg i tvivl om jeg skal lave en fuge, eller om jeg skal skære de gamle "halve" sten ud og forsætte forbandet... Der er 90 cm sokkel under den gamle garage, ifølge tegningerne, så det burde man vel kunne stole på. og den nye bliver også 90 cm. Hva siger i til det ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave en Dilatationsfuge... Der lægger du ganske simpelt 1cm polystyren (Flamingo) op ad den gamle mur, under opmuring. Det tager evt. spændinger, og bagefter kan du give det en gummifuge. Jeg mener ikke der er flere ben i at lave en dilatationsfuge, men nu er jeg også kun murerlærling, så der kan da være en enkelt ting jeg har glemt :P

mvh

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Er godt med på hvordan og hvorfor jeg skal lave denne dilationsfuge...!

Men spøger om hvornår man gør det og hvornår man ikke behøves.. Den sikre er jo at lave den...

MEN det ville jo være meget kønnere hvis den eksi. mur kunne forsat uafbrudt i den nye mur, uden fuge..

Så hvordan "udregner" eller tager man stilling til hvilken måde jeg skal gøre det på.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg synes ikke jeg har set nogen "fortsættelse" eller tilbygning nogen steder hvor det ikke er revnet efter noget tid?
med mindre du murer på et "gammelt " sokkel skal du for at undgå den revner, lave fugen.
Tak !

så laver jeg fugen.. ville bare være sikker på jeg ikke kunne undgå den inden. det er jo også mindre arbejde til mig, så fint nok..!

Står de to mure så i teroien løst op af hinanden, foruden fugen !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Mit stuehus er opført i 1938 og tilbygget i 1973. Her var der ingen gammel sokkel, og der er muret videre på det gamle forbandt. Der er ingen synlige revner, hvorfor det faktisk tog mig lidt tid at lokalisere sammenmuringen da vi købte ejendommen. Men det er fuldstændig rigtigt at der er en forhøjet risiko for sætningsrevner i facadestenene når der mures i det eksisterende forbandt.

Det sidste du spørger til ved jeg faktisk ikke - der skal du nok have fat i en fagmand på området.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ja det er i teorien 2 ikke sammenhængende bygninger, og elllers lavet som Thomas skriver højere oppe.
Thomas, du må lige spøger din svend, på mandag, om du har glemt noget..! :-)

Tak for alle jeres svar !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
nej Thomas har ikke glemt noget, men hvis du vil ha din sokkel til at hænge sammen med den gamle skal du bore jern i.
Har en mindre tilbygning på huset. Hus er fra 1918 tilbygning fra 2002. Jeg har en 4 meter lang revne, som jeg har reppet på 3 gange. Skal have skilt dem ad når jeg finder en metode.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis