EL installation i let skillevæg

Hej Jeg er ved at få trukket EL af aut. elektriker i lette skillevægge af gips og træskelet. Jeg er lidt bekymret, da de ikke trække kablerne i rør. Mit spørgsmål er, om det nu også er så smart? Og hvordan er bestemmelserne for, hvor i skillevæggen kablerne skal føres? Desuden, så er kabler til loftudtag trukket mellem forskallingbrædderne til gipsloft. Er det den korrekte måde? Eller skulle kablerne være trukket på loft? Er bekymret for at bore op i kabler, når jeg skal sætte lamper op.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke en ide at vende situationen med ham der trækker kablerne? Så kan du jo forklare ham dine betænkeligheder?
Nej han gør det som man gør idag....men du kan garanteret få det præcist som du vil, bare du har penge nok..
Den var ikke gået hos mig... og så er jeg ligeglad med hvad det koster!! ALT skal i rør. Og det skal være til at skifte!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det der er den normale måde at lave en moderne el-installation på.. Der findes enkelte steder, hvor folk kræver at installationen skal laves i rør, men standarden er kabel. Jeg vil altid lave tingene i rør, men det er meget dyrere end kabel..

Man ligger idag kabler mellem forskallingen for at undgå at perforere dampspærren mere end højst nødvendigt.

Fremgangsmåden lyder til at være helt standard, og som den skal være...
Annonce
Det er helt efter bogen det du har beskrevet. Med hensyn til at ligge det i rør kender du selv nogen der har boret i et kabel. Kender nemlig ikke selv nogen der har. Så kan ikke se hvorfor folk er så pisse bange for at det skal ske.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok, tak for de mange svar. Rart at høre, at det ikke er forkert.

Hvad så med retningslinjer for placering i væggen? Her tænker jeg på eksempelvis højde over gulv - skal kabler trækkes i lige linjer)
jeg er ikke sikker men findes der ikke en detector som kan afsløre hvor kablerne ligger selvom de ikke er synlige. lidt ligesom en metaldetektor? det kunne jo være en mulighed at bruge sådan en når der skal bores omkring el.
jeg er enig, jeg vil også altid lægge rør. så ledeningerne kan skiftes.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Skrevet af Mr Calle den 16-12-2008 07:08

Hvad så med retningslinjer for placering i væggen? Her tænker jeg på eksempelvis højde over gulv - skal kabler trækkes i lige linjer)
Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6

522.8.1.7
Ledningssystemer, der er fastgjort og skjult i væggene, skal fremføres vandret eller lodret eller parallelt med væggens kanter. Ledningssystemer i lofter og i gulve kan følge den korteste praktiske vej.

Ledningssystemer, der er skjult i bygningsdelene men ikke er fastgjort, kan følge den korteste praktiske vej.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis