Koldt gulv

Jeg har et problem med et koldt gulv i en del af stuen i min murermestervilla fra 1926. Det meste af gulvet er fint varmt fra den delvist opvarmede kælder under huset, men der er ikke nogen kælder under karnappen, som derfor er ganske kold på gulvet.

Der er ikke nogen adgang til rummet under karnappen, men jeg forestiller mig at der under gulvbrædderne er et lerindskud og ellers blot en "krybekælder".

Jeg har to overvejelser - en kortsigtet og en langsigtet:

1. Den tidligere ejer havde sat et par flamingo-klodser for udluftningsristene ind til krybekælderen. Jeg fjernede dem af frygt for fugtproblemer - ristene er der vel af en grund, men overvejer nu om jeg uden problemer kan sætte nogle klodser i om vinteren og så fjerne dem om sommeren.

2. Hvis gulvet skal isoleres mere permanent, hvordan gøres det så bedst. Kan man blot spøjte noget granulat ind igennem ristene eller skal man have fuld adgang til krybekælderen. Hvis der skal være fuld adgang er det så bedst a) at fjerne gulvbrædderne og gå ind ovenfra, b) at lave hul til krybekælderen fra den øvrige kælder eller c) lave hul i soklen udefra?

Jeg håber at nogle af de kloge folk her kan bidrage lidt til mine overvejelser.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ret almindelig at nogle sætter en form for spæring for ventilerne i vinter perioden, jeg tror ikke det kan lade sig gører at blæse isolering ind så det kun kommer i din karnap. Der er du nok nød til at tage brædderne op.

 

V.h. Håndværkeren

Jeg tror nu nok at isoleringen bliver i karnappen hvis bare jeg lukker de to ventilationshuller, for der er ikke hul fra karnappens sokkel til den øvrige del af kælderen. Jeg er mere usikker på om isoleringen vil gøre skade ved at hindre udluftning, hvis soklen fyldes op.
Det kan nok ikke anbefales vil jeg tro. Det er da bare rykke gulvet lave det så der ikke er behov den ventilation under gulvet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis