Hvilken pære til mine forlygter ?

Ja jeg har ikke den største bilviden

Er det en pære man bare køber på tanken, eller er det noget specielt med xenon. Det er en Mercedes CLK-07

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I dit sted ville jeg pille den gamle pære ud, og så sammenligne den med udvalget hos detailisten.
Det er ikke sikkert at en tankstation er stedet at finde en pære i dag, idet deres fornemmeste udvalg af varer intet har bilisme at gøre.
Muligvis er det nemmeste at købe pæren hos en Mercedesforhandler. Mercedes har afmystificeret reservedelssalget og priserne på samme en hel del.

Med venlig hilsen
ktm

Nu nævner OP jo Xenon. Hvis det er tilfældet skal man holde nallerne væk, de kører på 600 V og er ikke til at skifte selv.
På den anden side er det så sjældent at en Xenon går at det er usandsynligt, det er nok en almindelig Halogenpære.

Bent.

Hej.

Vi har lige skiftet 2 stk. xenon på en turareg (skiftes altid parvis) for medelst 4500,00 Kr. og det var ikke arb.løn der talte, da lygterne var rimelig nemme at pille ud. Så er det xenon, så lad en fagmand gøre det.

Er det derimod alm. H7 pærer kan du gøre det selv, men husk at vende dem rigtigt, og det er ikke her der skal grines. Utrolig mange kører rundt med pærer der sidder forkert.
Mvh autoole

Sådan en fætter er født med 2 års garanti så hvorfor ikke lade dit Mercedesværksted ordne det?
Nu så jeg lige at OP skrev CLK-07, dermed menes vel årgang 2007?
Det er helt sikkert en garantisag hvis det er Xenon. De SKAL holde i mange år.
Mine to sidste biler har haft Xenon og kørte begge 4 år hos mig uden problemer.
Når jeg tænker efter, måtte jeg ikke en gang skifte de almindelige pærer (blink, bremse, baglygter etc.) i den tid.

Bent.
Annonce

Ja en bilprof. er jeg jo nok ikke.  Forige sommer skulle jeg selv lige finde nogle sommerdæk og sætte på en SLK32amg-03 Da jeg med mit øjemål kunne se at der godt kunne sidde 35/286-19 på, gjorde jeg det. Det første der skete var at boltene var for lange og ødelage alt muligt, bla. nogle håndbremseting ovs. Efter en masse rep. kørte det fint 2 måneder til jeg mødte en stort vejbumb og jeg vinkede farvel til 2 skærmkasser og kanten blev kvast. 4år tilbage havde jeg en bmw M3 som jeg lavede en stor bule i bunden, så man sad 10cm højere med fødderne fordi dunkraften smuttede og trykkede op i den bløde bund. Så fremover orker jeg ikke at pille ved noget, på 4 hjul. Kører gerne på værksted, men ventetiden er belastende og derfor ender det med GDS arbejde

Det var ikke den bil som havde Xenon. Tog mig den frihed at kigge ind i lygten ude fra. Og det lignede en alm. pære. De blev skiftet med et snuptag, og kostede mig ca.100.-kr Så ikke noget jeg ville køre over garanti og bestille tid på værksted.
Takker mange gange for hjælpen om at undersøge det.

At skifte en xenon pærer er som ikke meget sværere end at skifte en halogen pærer

Vi skifter mange på det værksted jeg arbejder og det er enkelt - alle trådene med 80000 volt etc er vrøvl en xenon pærer skal "tændes" det foregår ved at der sendes en tændimpuls på ca 10000 volt ind og derefter brænder pæren med ca 80 v ikke det astronomiske spændinger der er nævnt her

Man skal selvfølgeligt afbryde strømmen før man skifter den - præcis som på en halogen pære men ellers er der ikke meget der adskiller operationenerne

Xenon pærer til biler er typisk betegnet D2S eller D2R og forskellen er om der er en lille reflektor foran lampen eller ej - de fleste kører med D2S

Prisen er horibel hos en aut forhandler - men pærene er fremstillet af de sædvanlige pærerleverandører Phillips Osram mv og man kan købe dem hos fx FTZ for ca 500 kr/stk køber man dem hos en aut forhandler får man præcis samme pære - så der er mange penge at spare ved at handle hos fx FTZ

Danmarks nye bådforum

www.fenderen.dk
Skrevet af ENN. den 21-12-2008 11:46
At skifte en xenon pærer er som ikke meget sværere end at skifte en halogen pærer

Det er sandelig heller ikke alle biler,der bare sådan lige kan skiftes halogenpærer på,hvem demonterer lige en front,et forhjul,en åndsvag beholder med køle/sprinkler væske eller et start batteri? Opfindsomheden er stor når der skal krasses $ ind.
På min hadebil Nr.1(Mondeo) havde man lavet den fejl at gøre demontering af forlygterne til en leg,UPS det var en smutter så man indskød lige en elektronisk dims så nye xenon pærer ikke ville lyse korrekt før bilen havde været i tester på et autoriceret værksted Genialt.
René
Ja der laves mange lorteløsninger

Jeg roder nu mest med MAN lastbiler og BMW personbiler og der er det forholdsvis enkelt - man kan skifte pærene (xenon eller ej) enkelt og ligetil

Danmarks nye bådforum

www.fenderen.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis