Vandskuring / frost /maling ?

Hej med jer.

Jeg står for at skulle male mit vandskurede hus i løbet af næste sommer, og er har i den forbindelse lavet lidt småreperationer i løbet af dette efterår. Jeg er dog ikke blivet helt færdig, og mangler stadig en smule som jeg havde planlagt at lave i en frostfri periode her i december (hvis vi da får sådan en), men det bedste ville jo klart være at vente til foråret.

Men nu er jeg så kommet i tvivl om, hvorvidt en vandskuret facade SKAL have frost inden man maler den ? ( det har jeg i hvertfald ladet mig fortælle den SKAL have )
Malingen jeg har planlagt at bruge er en facademaling fra pp-mestermaling der er diffusionsåben, og jeg har selvfølgelig tænkt mig at lade facaden tørre helt inden jeg maler.

Kan jeg vente med at lave mine reparationer til foråret, lade murværket tørre en måneds tid eller to, og så give huset en gang maling, eller skal jeg vente endnu en vinter før huset kan males 

mvh Søren

 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Come on  ...

Er der slet ingen der kan hjælpe med mit spørgsmål ?

Mvh Søren

kalkmørtel med en smule cement iblandet, så vidt jeg ved. Det er ikke mig selv der har vandskuret men en murer...

mvh Søren

Hej igen

Jeg må nok skuffe dig, kalkmørtel er ikke godt at vandskure i udendørs.

Reperationer fremover synes jeg at du skal bruge Maxit tyndpudsmørtel, det har jeg rigtig gode erfaringer med, det skalder ikke som almindelig kalkmørtel.

Når du skal male, så skal du huske at prime væggen før du giver den farve, det er med til at binde puds/vandskuringen. Malingen kan du godt påføre når vandskuringsmørtelen er gråtør. Håber ikke det er en håndværker som har bildt dig ind at vandskuring skal have frost før det kan males  


PE

Pev> Selvfølgelig er det det!!! Alm. 9% med lidt cement i fungere ganske fint og holder også fint når underlaget er i orden. Maxits tyndpudsmørtel er med garanti også en kc mørtel som i det her tilfælde.
Dog er der lige et enkelt men....vil give dig ret i receptmørtler i tørform har det med at blive en smule stærkere

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Annonce

Hej.

Jeg kunne aldrig finde på at benytte alm kalkmørtel igen udvendig, jeg har aldrig set udvendig vandskuring den slags uden at det har afskaldet rigtig meget, selv efter at malingen er påført.

Tværtimod, så har jeg ikke set at Maxitten afskalder, hverken før eller efter maling.

 


PE

og jeg kan godt give dig svaret på hvorfor. Normalt filser man "dårligt" murværk med normal 9% da man nemmere kan rep dårlige fuger og sten i en arbejdsgang bl.a pga 2mm kornstørelse . Tager man f.eks skalcem s2000 eller de fleste andre mørtler til formålet skal murværket været i rigtig god stand for at få det pænt.
Prøv du f.eks at filse en 100år gammel gård der har været sandblæst i maxits tyndpuds....en umulighed hvis resultatet skal se pænt ud

alt går ud på prisen...der er ikke nogen der har penge til at reppe bygningerne ordenligt før filsen

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også