Betonbil i indkørsel

Hej

Hvad er folks erfaring med at få en Betonbil ind i indkørelsen, sagen er den at jeg skal have støbt et fundament og det er ca 7m3 jeg skal bruge så at blande selv er udelukket, og der er 20-28m til støbestedet. Min indkørsel er lavet med Betonsten der meget ligner SF-sten og det ser ud som om bunden er godt bygget op med stabilgrus osv, de har nok ligget der siden engang i 1970 og ser stadig ret jævn ud.
Hvor bred er sådan en bil for øvrigt?

Nogen som har erfaringer/meninger til det.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bilen er samme størrelse som en lastbil. Og vejer nogenlunde det samme. Du kan være HELT sikker på at han slet ikke VIL køre ind i din indkørsel, for han kan ikke passere kantstenen uden at kommunen kommer efter ham for at have ødelagt deres fliser. Og har du ikke offentligt fortorv ved din indkørsel, så ødelægger han under alle omstændigheder dine fliser. (laver kørespor hvis ikke fliserne ligefrem knækker)
Du kan evt. leje et par motorbøre eller tre og få nogle venner til at komme forbi, så kører du betonen til støbestedet. Ulempen er at det ikke kan gøres hurtigt nok til at kvaliteten af betonen kan garanteres. Alternativt, så kan du selv bygge en slidske ud af nogle gamle glatte døre med nogle bædder på siden, og så skal du/i "bare" skubbe betonen hen ad slidsken. Det er bare lidt besværligt at bygge.
Du kan evt. leje elektriske transportbånd, men det bliver lidt dyrt hvis du skal leje 4-5 stykker.

Men herudover så er 7 kubik da ikke umuligt at "hjemmeblande". Men det er rigtigt nok ikke en opgave for en person hvis det skal nåes i løbet af en dag.
den vejer maks 32t og er 2,5m bred
hvis det er en indkørsel er der ikke noget problem , og det kan fortovsfliserne også godt holde til hvis bare han kan køre normalt op over dem , hvis du vil være helt sikker på at der ikke bliver trykket spor , koster det ikke ret meget at leje køreplader og lægge ud
en betonbil er ikke værre end alle andre tunge biler , vægten er jo fordelt på flere hjul , og kan fliserne ikke holde til det , er de ikke lavet rigtigt , så kan du jo aligevel godt få dem lagt om , der kommer vel flere tunge biler der skal ind hvis du er ved at bygge

OK, 2,5m bred skulle ikke være det store problem min indkørseler på det smalleste sted ca 3,4m. Men vil lige høre dem i morgen når jeg bestiller Beton om de vil eller ej, jeg bliver nød til at tage chancen hvis min nygravede rende skal fyldes med beton inden jul.

Må indrømme at jeg er nu heller ikke så nervøs for det, der har trods alt kørt alm biler på de fliser siden 1970. Har for øvrigt også set dem køre ind på græsplæner olign.

M.v.h

Bjørn Ingebrigtsen.

Annonce
Er ikke et problem med at få dem ind over fortovet.

Han kan også nå rimeligt langt med båndet han har på bilen jo.
Ok så siger vi at fortovet ikke tager skade!

Hvordan kan du lige udtale dig om det? Jeg rører næsten ALDRIG fortov mere for det ender i knækkede fliser tro mig. Ligeledes falder jeg heller ikke for den der med at der har kørt biler der i 20 år osv.

Desuden må du ikke sammenligne en betonbil på 32t med en personbil. Det er korrekt at vægten ligger på 4 aksler, men ikke nødvendigvis lige fordelt. Næsten alle betonbiler er opbygget som tandemtrækkere med faste bagaksler så hvis den ikke umiddelbart trykker din indkørsel(hvilket den formentlig gør) vil den vride stenene ved den mindste drejning da hjulene skal vrides rundt da der ikke er styring på akslerne ved tandem træk.

Når båndet er pakket ud og aflæsningen begynder vil jeg vædde med at den har et boogietryk på over 20 tons og det er altså meget for din indkørsel. Specielt fordi det ikke er kortvarigt, men måske over fx 30min.

Jeg har kørt den slags bil i nogle år efterhånden og det eneste måde hvor du er nogenlunde sikker på at bevare dine fliser er hvis du udlægger 3 cm grus over det hele og derefter får udlagt køreplader. Gruset gør at trykket bliver fordelt bedre til fliserne.
Det tager lidt tid og det er heller ikke gratis, men det er en ny indkørsel heller ikke...
Kald mig sortseer, men du skylder dig selv at være realist
Der er en grund til at herregårds sten til kørevej er 7 cm i tykkelsen i stedet for 5cm og det er kun for at kompensere for en personvognstryk. Så forestil dig en lastbil der trykker 20 gange mere

Mvh
Kasper
Ja det var ikke for at være mavesur, men har set folks ansigter når indkørslen ikke lige var så stærk som de blev enige med naboen om, mens de drak øl hen over hækken.

På arbejdet har vi en stor containerplads. Der er gravet 1,5 meter ned og fyldt op med specielt grus. Så er der udlagt tyk armering og støbt en 20 cm beton for derefter at udlægge 3cm grus til at ligge specielle fliser i. Vi har til tider stadig problemer med sætning og alt er lavet af entrepenør og de laver stadig periodevis reklamations arbejde

Lige en lille opdate på mit projekt.

I morges fik jeg beton, og der er en lille smule kørespor på et lille stykke, men ikke noget vi ikke kan leve med, men den ser godt nok stor ud i en indkørsel.  Men ellers tak for jeres meninger og indspark, der kommer nok til at gå noget tid inden der kommer en stor bil den vej igen(læs forhåbentlig aldrig). Men med 7m3 så jeg bar eikek andre løsninger med mindre jeg skulle blive pænt fattig.

ok. Godt du har fået lavet dit projekt og skaderne ikke er større end du kan leve med.
Det var også helt ærligt lige ud af posen det jeg skrev, men jeg har aldrig været i en indkørsel uden det kunne ses efterfølgende. Desværre skulle det så heller ikke ske denne gang...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis