Kold radiator

Hej.
Jeg håber i kan hjælpe mig med at få en varm radiator igen. Jeg har en enkelt radiator i kælderen som er 2,70 m lang og sidder på et et-strengs anlæg. Fremløbsrøret, ventilen (helt ny) og de øverste 10 cm på de første 2 m af radiatoren er varm. Resten er iskold. Ventilen er blevet skiftet idag og i forbindelse med det prøvede vi at spule radiatoren igennem, og der var fin gennemgang.
Jeg har en radiator mere i kælderen som der ikke mere er problemer med efter jeg også skiftede ventilen på den samt gulvvarme i badeværelset som heller ikke fejler noget. I stueetagen har jeg 5 radiatorer som virker som de skal. Herudover løber der på et-stregen en separat streng med egen pumpe til et Wirsbo gulvarmesystem. Og det virker også helt efter hensigten. Nogle forslag til en varm radiator?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at kælderrummet er koldt, ellers lyder det normalt at den nederste del af radiatoren er kold, dog ikke iskold - men alt er jo relativt.
I hvor lang tid har du haft problemet?
Har du tjekket om der er passage i fremløbsrør og afgangsrør. 

Mvh. Christian

Ja jeg er nu nede på 16,5 grader :( Og det er kun de øverste 5-10 cm der nu ikke engang er varm men lunken. Jeg har haft problemet i en måneds tid hvor det bare er blevet være og være for 2 radiatorer. Begge skiftede jeg så ventil på idag, og den ene radiator fungerer nu efter hensigten, men den store her vil altså ikke igang. Fremløbsrøret er brandvarmt så regner med at der er fin passage, men returløbet ved jeg ikke..... det må jo efterprøves, men det kræver jo lige en aftapning af anlægget igen, så kom bare med mere flere forslag imens :)
Hvis afgangsrøret ikke er stoppet, og det resterende er dimensioneret rigtigt, er der kun cirkulationspumpen tilbage som kan være for lille. Det jeg hentyder til er den separate pumpe på gulvvarmen. Hvis det er en "gammel" installation, dvs. at det hidtil har kørt uden problemer i flere år, kan der kun være tale om rørenes gennemstrømnings-modstand eller hoved-cirkulationspumpen. Hvis gulvvarmen er ny, kan man forestille sig at gennemstrømningen der er for kraftig i forhold til radiatorerne, og hvis gulvpumpen og hovedpumpen skal kæmpe om at fremføre en vandmængde som svarer til en spidsbelastning af systemet, vil den svage pumpe tabe kampen, med en eller flere kolde radiatorer til følge. Det har selvfølgelig også en betydning hvor gulvvarmen er tilsluttet på rørsystemet.
Prøv at stoppe gulvpumpen. Hvis radiatoren bliver mærkbart varmere, er dit rørsystem enten tilsnavset eller underdimensioneret.

Mvh. Christian

Jeg vil prøve at slukke gulvvarmen, jeg tror dog ikke det vil gøre en forskel, da den flere gange i løbet af en dag selv slukker pga. nok varme i gulvvarmeområdet, uden at jeg har lagt mærke til at radiatoerne dermed bliver varmere. Men gulvvarmen blev installeret sommeren 2007. Vinteren 2007/2008 blev det rum i kælderen ikke rigtigt brugt så problemet kan sådan set godt være opstået den gang. 4 radiatorer måtte den gang lade livet til fordelt for gulvvarmen. Kan det være det, der har sat et-strengen ud af balance? Og hvad kan man i så fald gøre for at rette op på det igen?
Update:
Problemet i min installation var at hovedstregen ikke blev neddroslet mellem radiatorens frem og returløb, med det resultat at vandet hellere ville løbe lige ud, istedet for ned i radiatoren, igennem 2,7 m radiator og op igen tilmed i en mindre rørdimension end hovedstregen (½" vs 3/4"). Løsningen var at indsætte en kuglehane på hovedstregen lige efter fremløbet til radiatoren. Efter et par dages justering virker min radiator nu perfekt.
Jeg har et beslægtet problem, som jeg håber der er en af jer varmeeksperter som kan hjælpe en meget frysende familie med.

For godt et år siden fik vi renoveret et gangareal og to badeværelser. I det renoverede område fik vi indlagt gulvvarme, hvor styringen blev tilkoblet via tilførslen fra en af de gamle rediatorer, og der blev monteret en Grundfos Alpha +15-60 cirkulationspumpe. Allerede da dette nye gulvvarmesystem blev monteret oplevede vi problemer med at alle radiatorerne i de gamle radiatorer blev kolde (eller halvlunkne), når vi tændte for gulvvarmen i det renoverede del af huset. Vores VVS installatør forsøgte af flere omgange at løse problemet, og kom flere gange og forsøgte at udlufte systemet, indstille pumpe og kløede sig en del i nakken. Han endte med at blive lidt vrissen og konkludere, at vi nok skulle have et nyt gasfyr før problemet kunne løses. Han ville dog ikke garanterer at dette løste problemet, og da han skulle have 40.000,- for et nyt gasfyr valgte vi at leve med udfordringen. Det skal hertil siges at det i en lang periode faktisk lykkedes at få varme på begge dele af huset.

Nu er vi imidlertid netop hjemvendt fra vinterferie, og nu er den helt gal igen. Det er fin varme i den del af huset med gulvvarme (gang, badeværelse), men resten af huset (stue, soveværrelse mv.) er iskoldt. Når jeg lukker for varmetilførslen til gulvvarmen eller slukker for cirkulationenspumpem kommer der straks varme i alle radiatorerne. Kobler jeg det til igen bliver radiatorerne kolde på under 5 min.

Jeg formoder, at der er cirkulationespumpen der trækker alt det varme vand til sig. Og efter læsning af ovenstående tråd bliver jeg atter i tvivl om hvorvidt der er fyret der skal skiftes eller om der er hurtigere og billigere løsninger?

Er der nogen som kan hjælpe med et råd? Please :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis