overgang i chettoblaster

Min gamle mors veninde er ved at blive lidt gammle, så hun er begyndt på hele dette her "lydbog" koncept. Desværre er de fleste lydbøger stadig på bånd. Derfor er hun meget afhængig af sin gamle AKAI ghettoblaster. Den er desværre bare begyndt at støje ganske grundigt. Jeg har derfor indvilliget i at kigge på den.

Det lader til at der er overgang i højtalerne, da de begynder at brumme så snart der kommer strøm til båndstationen. Det gælder både ved afspilning og ved f.eks. f.fwd.
Er det evt. spolemotoren der er problemet ? Eller er der nåske en seperat trafo til båndstationen ? Der er nemlig ingen støj i højtalerne når jeg prøver radio eller CD afspilleren.

Er det noget jeg kan begive mig ud i at reparere selv ? Jeg er ikke uddannet elektromekaniker, men jeg kender dog min vej omkring et elektroniksamlesæt og en loddekolbe. Jeg gider bare ikke betale mange penge for at få repareret en gammel ghettoblaster man kan købe for en hund på et loppemarked, så hellere selv give det en chance og evt. udskifte den hvis det ikke virker. Dvs. heller ikke noget med dyre reservedele.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skilte dyret ad, og det lader til at der går overgang/brummen i højtalerne når de kommer for tæt på en semi isoleret kobberspole der ligner en trafo. Flytter jeg trafoen er der ingen problemer... Altså ud over at der ikke er PLADS til at flytte trafoen. Skal jeg skifte trafo'en eller mangler der en stelforbindelse fra spolehuset ? Nogle ideer ?
Der er IKKE jord på anlæget, og det hjælper IKKE at vende stikket om.
Det du hører er sikkert modulationsbrum.
Kontrollér stelpunkter og tilhørende lodninger.

Krystalliserede lodninger kendes på den fine ring ca. midt i lodningen (kræver ofte godt (punkt)lys. Kontrollér lodninger ved komponenter som er varmepåvirket.
Kan også være afkoblingskondensatorerne i strømforsyningen som er blevet gamle.
Hvis det er muligt skal du rense kontaktfladerne i omskifterne. Prøv evt. at motionere omskifterne.

Ved kasettebåndoptageren er det ofte den omskifter som sidder i forbindelse med afspillehovedet som trænger til en rensning. Silikoneolie eller vaselineolie (symaskineolie) er at foretrække, da de ikke har tendens til at tørre ind.

Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis