Stikkontakter i indfatninger.

Vi har et hus, som vi er ved at sætte i stand. Vi har skiftet døre. Vi har i mange af de gamle indfatninger, stikkontakter, som vi gerne vil skife. Vores problem er, at vi har letvægge, beklædt med gips, hvorfor jeg vil meget ked af, at skulle trække nye ledninger for 5- 10 cm. Det er lykkes, men er besværlig, da jeg jeg ikke har den korrekte hulsav, til at lave hullerne i indfatningerne.

Er der nogen der ved, om der findes en hulsav i den korrekte størrelse, mener det 42cm?

Mvh
Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den korrekte størrelse er 44 mm. Den kan fås i de fleste byggemarkeder eller hos en El installatør. Det skal dog tilføjes at det ikke længere er lovligt at montere stikkontakter i indfatninger uden dåse. Det er surt show, men de skal faktisk flyttes ud i vægen og monteres i dåser eller udv. underlag  
Elfreak-->Det skal dog tilføjes at det ikke længere er lovligt at montere stikkontakter i indfatninger uden dåse. Det er surt show, men de skal faktisk flyttes ud i vægen og monteres i dåser eller udv. underlag

Er det heller ikke tilladt at udskifte? Jeg har ikke hørt at det skulle være ulovligt at skifte kontakter i en installation, der var lovligt udført på daværende tidspunkt.
Du må også skifte pære i en halogenspot, hvor der ikke er nogen safeboks bagved!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Til Næstformanden.

Jo, som jeg tolker s.b. er det skam tilladt at udskifte kontakterne da det på daværende tidspunkt var lovligt at placere kontakerne i infatningerne. Hvis jeg forstår mokosk korrekt, skifter han både døre, infatninger og kontakter, dette vil jeg fortolke som ny installation, og derfor skal kontakterne flyttes ud i en dåse eller et underlag.
Så længe installationen ikke bliver ændret er der ikke noget i vejen for at udskifte stikkontakter såvel som indfatninger - det er ihvertfald den besked jeg har fået de par gange jeg har haft den oppe at vende med Sikkerhedsstyrelsen.
Der er da ikke tale om en ny ledningsinstallation - blot en udskiftning af stikkontakten samt en ny indfatning.

Til Steinaa,

Ok, Nu har jeg ikke arbejdet med bolig installationer i en del år, men jeg kunne mindes at vi havde en stor diskution igang i det firma jeg var ansat i på daværende tidspunkt, Hvor mester efter at have undersøgt tingene fastslog at vi ikke re etablerede afbryder materiel i infatninger. Jeg har ikke boret mere i sagen siden dengang, men har blot taget det til efterretning. Men hvis du har sikkerhedsstyrelsens ord for at det er iorden, så er sagen jo hermed afsluttet  Men så har jeg lige et tillægs spørgsmål til den sag. Hvor går grænsen henne ? hvad nu hvis man feks også skifter ledningerne ud, eller ændrer en 1 polet afbr til en krone afbr. skal det så flyttes over i en dåse ?

Annonce
Grænsen går ved udskiftning af afbrydere og stikkontakter! Udskiftning betyder én-til-én og ikke udskiftning af andet end lige netop afbrydere og stikkontakter.

Til Steinaa,

Jeg har lige taget samme tur igennem mit eget hus, og har rykket det hele ud i forfra dåser, men der blev selvfølgelig også tilføjet en tænding hist og her samt en masse andre ændringer  Men jeg syntes gennerelt at s.b. i flere tilfælde giver mulighed for forskellige fortolkninger. Jeg husker ihvertfald flere tilfælde hvor der er blever diskuteret frem og tilbage over fredags pilsneren om hvor vidt det ene eller andet var lovligt- specielt ved omforandringer på eksisterende installationer af ældre dato. Der er jo også en årsag til at du har haft en dialog med sikkerhedsstyrelsen om det pågældende emne.

 

Den praksis du beskriver der har vist udelukkende været at finde over fredagspilsneren - som så absolut ikke er at fornægte - men sb har nu altid været helt klar hvad den slags angår: Ny installation skal leve op til gældende regler - dvs. trækker du så meget som en milimeter kabel er der intet at diskutere - det er en ny installation.

Årsagen til at jeg selv har haft fat i sikkerhedsstyrelsen, er jeg gentagne gange er stødt på andre tolkninger og derfor ville være nogenlunde sikker på hvad jeg nu engang underviser i.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis