Vaskemaskine "napper" hfi-relæet

Hejsa

Er der nogen der har en forklaring på at vores vaskemaskine pludselig er begyndt at kortslutte hfi-relæet??

Det er sket her til morgen, kan se at det sker når den centrifugere, det er en 230 v maskine, der er tilsluttet et kraftstik. Der er ikke andet i gang på den gruppe.

 

Christian

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er flere muligheder, men det plejer ofte at være et defekt varmelegme der er årsag til fejlen. hvis du ikke har et instrument til at "megge" med, kan du prøve følgende. Afbryd strømmen til maskinen i din gruppetavle. herefter frakobler du varmelegemet i maskinen (2 ledninger afmonteres og pakkes ind i isoleringsbånd. tænd strømmen til maskinen igen, og prøv herefter at lade maskinen køre en vask (den vasker nu kun med koldt vand) Hvis HFI relæet ikke kobler ud nu, har du fundet fejlen..Eet nyt varmelegme kan bestilles ved for eksempel www.nettoparts.dk Jeg har lavet en del hvidevarer i min tid som elektriker, og har set denne fejl mange gange. giv lige en tilbagemelding om resultatet

Jo, det skulle den være. Er du sikker på at den kommer så langt i processen ? prøv og start den op igen og kør en vask og se hvor langt den kommer. Det kan også være mange andre ting, men det er oftest varmelegemet hvor det går galt
Den har desværre hukommelse, så den starter ved centrifugeringen. Derfor ved jeg at det er der den er nået til..... lige nu kapper den strømmen så snart jeg sætter strøm til den

 

Christian

Det er ikke alle vaskemaskiner der afbryder varmelegemet på begge ledere når det ikke er i brug, en del nøjes med at afbryde fasen, og der vil således stadig være mulighed for overgang selvom varmelegemet ikke er i brug.. prøv at frakoble det varmelegeme og se hvad der sker.
Annonce
Jeg har nu prøvet at afbryde varmelegemet uden held. Eller det vil sige, nu kan jeg tænde maskinen uden den afbryder strømmen, men der sker ikke en hujende skid. Jeg kan ikke få lov til at afbryde det tidligere program, og maskinen vil ikke starte. Hvis jeg så trykker på powerknappen igen kapper den strømmen.... :S

 

Christian

Hvad type maskine har du ? Det kan være at den alligevel har brug for varmelegemet for at komme videre i programmet. det skal forstås på den måde at den nu står og venter på at vandet opnår en bestemt temperatur før den går videre i programmet. Hvad sker der hvis du kobler varmelegemet på igen ? kobler hfi relæet så ud med det samme ?
hejsa, det er en blomberg waf 6150a.

Det virkede at slutte varmelegemet til igen, nu kunne jeg få den til at tage vand ind igen..... men så snart motoren (gætter jeg på) skal til at starte ryger strømmen igen..... så mon ikke det er den der er gået?

 

Christian

Jeg tvivler på at det er motoren, men alt er jo muligt :-) hvor mange ledninger sidder der på varmelegemet ?
der sidder 4 + jord

 

Christian

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis