kaffemølle

hej

Jeg har købt en gammel Ideal kaffemølle, lavet i århus for maaaange år siden. Den har desværre også stået i en garage i maaange år, og det bærer kromen temmelig meget præg af desværre. Det er en af de møller der står på et møbel, med et stort hjul bagpå og en stor beholder/tragt med låg til kaffen.
Jeg tror desværre en ny forkromning vil koste mere end jeg er villig til at ofre på den. Jeg kan selvfølgelig male delene sorte, men jeg tænkte på om det er muligt at slibe delene fri for krom og rust, og så give det en lak så det ikke ruster igen? Eller er det utopi.

mvh jan
hej Jeg har købt en gammel Ideal kaffemølle... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en smøre"kop",- dvs en med et lille låg. Ikke en smørenippel (hedder det vist). Skal der virkelig fedt i sådan en? Havde forventet at det var en mere flydende olie.

Hvad mener du med at den skal have en halv omgang?
Nå er det sådan en smørrekop, ja det er noget helt andet. Der skal sidde en lille bomulds væge nede i den og så skal der noget tynd olie i den, så er den selvsmørende. De modeller jeg kender til er lidt større modeller i en meget gammel kran jeg kørte med en gang. Iøvrigt 400 volt jævnstrøms motorer. Det var fedt kopper der skulle have en halv omgang en gang om ugen. Det var også den eneste kran jeg har kørt med, der var istand til at lave hjulspind på skinnerne når den skulle sættes igang, bremserne var lige så efektive, når de klappede skred den bare videre på skinnen med låste hjul. I regnvejr skulle vi bruge kraftige gummihandsker for ikke at få stød af jern håndhjulene, utroligt at arbejds tilsynet lod den kører men de kiggede jo også kun på den fra dokvolden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også