Rensning af aluminium

Jeg har købt nogle gamle akvarier med aluminiums rammer. De er dog en del kalkede til og nogle har også rust på. Hvordan det så kan lade sig gøre når aluminium ikke kan ruste, ved jeg ikke. der er også en masse skidt.
Jeg har søgt lidt på nettet, og har indtil videre fundet ud af at en grød af winerkalk og sprit kan bruges til at polere alu med. Så har jeg også læst at oxalsyre kan bruges, hvordan ved jeg ikke.

Så findes der(i mine øjne) et vidunder middel der hedder stærk rust og kalk fjerner fra borup. Må dette bruges på aluminium?? Jeg kan ikke finde noget om det. Det eneste jeg ved er jeg ikke må bruge det med klor holdige produkter.

På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan evt prøve at fjerne det mekanisk med alm. skurepulver og noget ståluld. Jo aluminium kan ruste, men det er en længere historie :)

Peace through superior firepower.

hejsa, jeg kan huske at jeg brugte noget der hedder AUTOSOL til at polere moterblokken på min gamle yamaha 4 gear knallert for maaaange år siden, den var af aluminium. det der autosol er en slags slibepasta det virkede enormt godt og aluen bliver helt højglanspoleret af det. Det kan købes på mange tankstationer

Hej: Hved at nogle rustfrit ståltyber kan angribes af jern indholdet der er i vand, om det også gælder alu.
Har med held gjort alu kaburatore og ander dele rene med celouse fortynder.
Sørg for at pakninger og andet er fjernet, lad det ligge i blød 12-24 timer.
Det bliver meget blankt og den kedelige overflade er fjernet, lad event matrialet let opvarme
og på før et tynt lag linolie det bevare glansen længere.

Mvh. Fussi
De fleste akvarier er slebet i en bestemt retning, kan du ikke gentage dette på rusten med fint sandpapir > korn 240.

fussi, se hvad du selv skriver "Sørg for at pakninger og andet er fjernet", hvor sidder de på et akvarium.

PS. husk at akvarier ikke koster mønten. Det er som regel lyset der koster.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da det jo er akvarier det drejer sig om, er jeg ikke sikker på om silikonefugerne kan holde til det. Men jeg aner ikke hvor jeg skulle få en beholder så stor at jeg kan putte et 80x40x40 cm akvarie ned i. Vil også tro det bliver lidt dyrt med så meget celouse fortynder.

Jeg tror jeg ender med at slibe det med sandpapir da de virkelig ikke er kønne længere, evt slutte af med ståluld.

Da jeg ikke bruger dem til fisk, har jeg ingen amature med lys til.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis