Lodde aluminium

Hej med jer,

Jeg er ved at lave en lille luftfilterkasse til en 28 cc benzinmotor af 2 mm alu-plade.
Jeg skal have den samlet så den er lufttæt.

Kan man ikke lodde aluminium sammen ?. Jeg er klar over at man ikke kan bruge almindeligt loddetin ( det vil ikke "bide" ) - men kan man ikke bruge noget andet ?

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har dårlige erfaringer med at lodde aluminium.
De plader og profiler du køber er koldpressede/valsede og dermed hærdede. For at lodde aluminium skal du op på 600...650 grader, hvilket "udgløder" materialet og gør det blødt (også når det er kølet ned igen).
Et andet problem er fixering under lodningen. Du vil opleve en temmelig stor udvidelse af materialet, hvilket belaster din opspænding og ofte gør resultatet skævt.
Og til sidst: det er næsten umuligt af få det pænt

Jeg ville foreslå noget helt andet: lim det.
En god 24-timers Epoxy lim er stærkere end dine plader selv er (tro mig). Jeg bruger altid UHU 300 plus, men det er kun fordi jeg har mest erfaring med den, andre fabrikater er sikkert lige så gode.

Gør som følger: slib samlestederne og affedt med acetone. Rør limen op.

Her kommer det vigtige: forvarm mors ovn til 150 grader. Forvarm emnet med en hårtørrrer til 50...60 grader (uvigtigt om der er præcist).
På med limen på de indvendige hjørner der vender _nedad_, du vil opleve at limen bliver helt tyndtflydende, derfor ikke på de opadvendte samlinger.
Ind i ovnen i 10 minutter, lad emnet afkøle, fortsæt limningen de resterende steder, ind i ovnen igen etc.
Fortsæt til alle samlinger er limet.

MvH,

Bent.

PS: IKKE 5 minutters Epoxy, det SKAL være 24 timers typen.

Hej Bent,

Tak for svaret - det skal da prøves !

Med venlig hilsen

Vangsøe

 


Vangsoe
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er også muligt at slaglodde aluminium med dette produkt:
(Nej, jeg er ikke forhandler eller på nogen måde tilknyttet nogen!)  

http://www.durafix.dk/


Selvom det er muligt at lodde med en gasbrænder, er det fordelagtigt at anvende ilt/gas. Især ved større emner. 

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
HansW, jeg siger ikke at det er umuligt, men at resultatet for det meste bliver noget l_rt, se mine grunde ovenfor.
På en messe så jeg et nyt system som tillod lodning af aluminium med en almindelig loddekolbe, men jeg var ikke imponeret over hverken resultat (udseende) eller styrke.
Intet slår Epoxy, hvis anvendelsestemperaturen bagefter tillader det (samling må ikke komme over 200 grader.

MvH,

Bent.
Hans W
Tak for linket - det var faktisk lige sådan noget jeg havde i tankerne. Det virker jo ret overbevisende - omend man da selvfølgelig kan diskuttere hvor pænt resultatet bliver.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hejsa
hvorfor ikke tig svejse det?????
Hej,
Det kræver jo at man har sådan een - og ved hvordan man bruger den

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
Bent, jeg tvivler ikke på dine erfaringer. Og jeg tvivler ikke på at epoxy er en god løsning. Man limer jo også biler sammen med epoxy.
Jeg ville bare gøre opmærksom på en anden mulighed, som jeg selv har haft succes med, men altså på alustøbegods, jeg har ikke erfaring med at bruge det på plade. Men netop dette produkt har en meget lav flydetemperatur. Måske det gør en forskel.
Sådan noget "loddetin" til aluminium, "Alusold" har jeg også prøvet. Og derefter har det ligget ubenyttet i en skuffe i mange år.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?

Hej,

Jeg synes da lige jeg ville følge op på tråden. Jeg købte et sæt og er overordentlig tilfreds med resultatet. Det er nemt at arbejde med, og med en smule øvelse - og iøvrigt en fortræffelig kommunikation med firmaet der sælger varen - kan man lave meget i ikke-magnetisk metal.

Her er et eksempel på et lille koblingsdæksel jeg har lavet til en 1/5 scala fjernstyret benzinbil - dækslet set indefra forståes.

Godt nytår

Med venlig hilsen

Vangsøe

 


Vangsoe
Der snakkes så meget om lodning og svejsning af aluminium.

Lodning er  ca 200 gr.C Under aluminiumens smeltepunkt.

Og styrken på Lodningen er lige så stærk som aluminiumen.

En limning kommer aldrig til at holde det samme.

Prøv at se denne video:

http://video.msn.com/video.aspx?vid=274b9622-48e4-47fe-8a74-f67d8b25a41f

Hvis i sender mig et billede af det i skal have svejst i aluminium, skal jeg gerne give jer råd og vejledning.

Allan Levisen

[email protected]


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også