afslutning ved pexrør-i-rør ud af gipsvæg

Hejsa, findes der en forfradåse til pexrør ? jeg har trukket pexrør op til 1.salen og sat gips op nu kommer pexrørene ud i par af et hul på ca 3x7 cm i gipsen deroppe.
Så vidt jeg kan se er alle dåser beregnet til at man sætter dem på fra den anden side af gipsen, hvilket ikke er en mulighed da der er gips på begge sider og en mio skruer i.

Jeg kan heller ikke forstå ideen i at lave en dåse der skal monteres fra modsatte side da man så ikke kan komme til at skifte røret hvis uheldet er ude .....

er det nødvændigt med disse dåser ? kan man gøre det pænt på en anden måde ?

skal lige siges de er til radiatore.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sætter normalt dåsen i eks. et forskalningsbrædt eller fastskrue/mure dåsentil noget bag gipsen, hvis der ikke er tale om et let konstruktion. Det er jo ikke meningen at dåsen skal sidde direkte i den bløde gips da vand ofte har lidt kræfter der kan arbejde. Naturligvis kan du undvære en dåse hvis du vil, men jeg mener ikke at det er helt lovligt. Det er ivhertfald ikke anbefalelsesværdigt i mange tilfælde.
Du kan jo bare sætte en forskruning på og mure/spartle denne fast i din væg. Det bliver dog nok ikke voldsomt let at arbjede med, og ja, det er altid lidt besværligt at skifte et pexrør, men ikke mere end hvis du undlader flexrøret. Hvis du mener det er nødvendigt kan du jo evt. montere et adgangspanel så man bedre kan komme til. Ellers er gipsreparationer ikke så svære at udføre.
Skær et hul i gipsen , sæt dåserne fast bagved i noget forskalning og pexrøret i dåsen, lav huller i gipsen du har skåret at som passer til dåserne skru et forskalninsbræt fast i gipsvægen i hver side af det hul du har lavet så brættet er ca halvt synligt, så har du noget at skrue den plade fast i du har skåret ud af vægen.
Og jo, man kan godt skifte inderrøret når dåsen sidder i væggen , det gøres ved at skrue omløberen som sidder igennem væggen ud og så kan man få fat i messing koblingen og trække det hele ud, det er derfor det er lovligt, du må ikke gøre som som beskrevet tidligere , at sætte en forskruning på og spartle den ind i væggen, så kan vandet jo pisse ud i væggen længe inden du opdager det.

Og så lige et surt opstød
Kan simpelthen ikke forstå folk der laver vand osv, med de rigtige materialer , ikke har sat sig ind i hvordan man skal gøre , INDEN de gør det, for så sad man ikke i denne situation og skal lave en lappe løsning og måske ender med en ulovlig indstalation, ok at man vil spare en vvsér og laver det sev , selv om man ikke må, men så kunne man da i det mindste sætte sig ind i hvordan det skal gøres.

Nå nok om det og undskyld mit udbrud , skal ikke gå ud over dig men held og lykke med at få det gjort lovligt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hejsa det er faktisk på anvisning af en vvser at jeg har gjort hvad jeg har gjort (jeg sætter mig altid grundigt ind i tingene tro mig), nu er han blot prudseligt ikke til at komme i kontakt med, og jeg er selv blevet lidt forundret da jeg kan se at alle dåser er til at sætte i væggen bagfra, hvis jeg skulle undvære dåsen ville jeg selvføljeligt lade flexrøret gå med ud gennem væggen ellers er der jo ikke nogen ide i at have lagt rør i rør.
Ok, så undskyld mit udbrud , ser det desværre bare for tit , men køb nogle forfradåser (Sani koblingsdåse) dem kan man montere på den måde jeg beskræv før , forfra fra det rum de skal komme ud i. Håber det lykkedes for dig og hvis jeg var dig ville jeg skifte vvsér
ok, det vil jeg gøre, tak for tippet :). radiatoren skal sidde på den væg der sidder vinkelret på den pex rørene og de fremtidige dåser sidder i, ca 15 , 20 cm fra. lige nu kommer rørene ud ca 15 cm fra gulvet... men det vil vel gøre det lettere at flytte den ene udgang op så den passer med indløbet ? jeg regner aligevel med at skifte den yderste gipsplade den er ikke ret stor.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja selvfølgelig, er din frem og retur i samme side ? hvis ja så plejer jeg at lave ca 12 under radiator dvs. at retur skal sidde ca 15 over gulv og frem tilsvarende oppe så det passer med din radiator. hvi de derimod sidder i hver sin side så skru ventil i og forskruning i bunden og mål hvor langt derer i mellem og så samme udgangsmåde med højden.
radiatorene er RIO Panel 455x800 med ABCD anboring, det betyder vel at man kan sætte frem og retur i samme side ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også