udendørs lamper med censor

Hej LDS folk.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg samler disse lamper så jeg kan følgende 2 ting.

1. have konstant lys i lampen (tændt på afbryderen)
2. Censoren virker (når der er slukket på afbryderen)

Der er trukket et 5 leder rundt til lamperne.

Kan I hjælpe mig?

Vh
Jannik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tilslutter Nul til N(blå), Fase til L(brun), og som du kan se, går der en rød ledning fra sensoren til lampefatningen. Når den får en fase (gennem din afbryder) lyser lampen konstant.

NB. Jeg vil lige komme andre i forkøbet: Det mås man ikke selv!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
selvfølgelig...
så når der skal være konstant lys, så for den fasen, som er tilsluttet den røde... og når censoren selv skal tænde, ja så bruger den fasen i den brune... Så jeg skal have 2 faser, en nul og en jord med... yes...

Jeg er ik selv elektriker, men er netop færdig med grundforløbet på skolen... så jeg ved en lille smule... (og burde vel også vide dette...) ... Jeg søger en voksen lærlingeplads pt... imens bruger jeg tiden på at "øve mig" herhjemme... hehe.... (jajaa... ved det godt... man må ik:-))
Hej HansW og i andre LDS folk.
Nu har jeg punklet med de her lamper hele dagen.

Det fungerer super når jeg tilslutter 1 lampe. Så gør den som den skal. nemlig fast lys, og censor. men når jeg tilslutter de andre 2 lamper også, på fuldstændig samme måde, i samme afbryder, så går det galt.

Der er stadig fast lys på dem alle 3, og når man første gang tænder for relæet og den står på censor på afbryderen, så er der også slukket indtil den aktiveres. Men hvis man så aktiverer censoren på en af lamperne. ja så tænder alle 3. (det er kun den enkelte lampe der skal tænde) og de slukker ikke igen... dvs der er altså pludselig fast fase på alle tre.

Nogen som kan hjælpe mig?

Er det der sker "ikke bare", at du bruger samme kredsløb fra kontakten og fra en sensor til at tænde, og derfor tænder alle på samme tid? (dvs. at enten lægger en sensor alle røde, eller din kontakt alle røde "høj") Og nej, jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan det kan undgåes - i givet fald skal din kontakt kun slutte alle tre forbindelser når den aktiveres? - (og nej - jeg er ikke elektrikker).
Men i praksis har din installation jo netop den facilitet jeg ville have - nemlig, at man får lys på hele havegangen, blot man er i kontakt med en sensor - ulempen er selvfølgelig, at bare en sensor bliver aktivere af en gren - eller kat - så er der fuldt blus på lamperne.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det er som Gerhard skriver. Når du kobler én mellemledning fra din afbryder til alle 3 lamper for konstant tænding, vil alle 3 også lyse når blot en sensor bliver påvirket. Det kan du ikke undgå.
Se det øverste diagram.

At lamperne bliver ved med at lyse after en sensor er påvirket kan skyldes, at du ikke har indstillet tiden på alle 3 sensorer. Hvis du påvirker en sensor der er indstillet til 5 timer, vil alle lamper lyse i 5 timer, uanset om du har indstillet de andre sensorer til 5 minutter.

Det du efterlyser - at lamperne tændes sammen på afbryderen, men ellers kun en af gangen hvis den pågældende sensor bliver påvirket, kan du opnå ved et indskyde et 3-polet relæ der bliver styret af mellemledningen fra afbryderen. 
Se nederste diagram. (kun ledninger nødvendige for forståelsen indtegnet)

Ved at gøre dette kan strømmen ikke løbe fra den "aktive" lampe tilbage til de 2 øvrige (når afbryderen og dermed relæet ikke er aktiveret.)  

Havde du ikke været i gang med uddannelsen, havde jeg ikke svaret dig - men husk nu - man må ikke selv....


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis