kabel til stikkontakt for kort.. hvad gør jeg

er kommet til at lave en brøler.
har fået en elektriker til at trække kabel rundt til stikkontakter ved gulv.
så har jeg fået støbt gulv og selv sat indmuringsdåser i, men har vist fået klippet kablerne for korte så de kun stikker ca 3 cm ind i dåsen. gik lidt stærkt, skulle selvfølgelig have afisoleret kablerne inden, så havde der været plads til mere i dåsen.. HVAD GØR JEG?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lader elektrikkeren forlænge kablet efter behov ?

Ok tak. vidste ikke om det var lovligt

 

Den skal du vist lige have en konfirmation på fra een der kender reglerne HALLO elektrikere.

Da jeg gik i skole på stærkstrøm (20 år siden) måtte der ikke være samlinger som disse bag en stikkontakt eller afbryder, me kronmuffer. Men kablet må gerne splejses i væggen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
ok jeg er ikke elektrikker, troede blot at reglen var at der skal være mulighed for at inspicere samlingen, hvilket der er hvis man kan tage kontakten ud. Men ja hvad siger elektrikkeren ?
Annonce
Der er intet ulovligt i at forlænge lederne inde i dåsen, som det står nævnt længere oppe................... (ud over at det selvfølgelig skal foretages af en autoriseret elektriker )

Med venlig hilsen

Anders

Hvis pladsforholdene iøvrigt tillader det, er det lovligt at lave samlinger bag en kontakt, selv om det ikke er den bedste løsning.

Jeg ville sænke dåsen/dåserne lidt i stedet for - hvis det er muligt på nuværende tidspunkt.
Hvor mange stikkontakter drejer det sig om?


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det er rigtigt som der bliver sagt, at du kan lave samlingerne i dåsen. Nu er jeg godt nok ikke uddannet elektriker men har snakket med min elektriker om lige nøjagtig det her, da der skulle laves strøm hjemme hos mig selv. Hvis man ikke kunne lave de samlinger, ville jeg godt vide hvordan man trækker rundt uden at have de her samlinger inde bag ved i visse tilfælde. Afbrydere har f.eks ingen nul indbygget i kontakten (fase + mellemledning), den skal hentes et andet sted fra. Er stikkontakterne sløjfet sammen, får man et problem på et tidspunkt (da nul er blevet brugt). Med mindre man har fået kabel på tilbud og trækker fra alle steder i huset hvor der en ledig nul i en kontakt eller lampeudtag. Så skal man bare sikre sig de kører på den samme gruppe.
Jeg ville nu vente på at eks. Steina, som jeg errindrer er elektriker svarer på dette.

Ingen har underskrevet sig som værende elektrikere af dem der har lavet indlæg. Det giver dig et helvede med forsikringen hvis hele hytten brænder af.

Hvad har du inden bag ved, er ledningerne rillede i væggen og pudsede op bagefter eller er det forfra dåser i gips.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

kablerne ligger i betongulvet og er rillet op i vægen, og så pudset..

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også