Bagesten

Hej,

Jeg snublede over denne artikel, og besluttede mig for, at det ville være en perfekt julegave til mor og far. Så nu har jeg været i Silvan i Fisketorvet (forfærdeligt sted btw) og købt to fliser. Men jeg har et par problemer og spørgsmål:

1) Jeg kunne kun få enkelt styks i en størrelse der er større end ovnen. Så hvordan gør jeg den mindre? Kan man flække/knække nogenlunde lige? Det gør ikke noget, hvis det kommer til at se lidt rustikt ud.

2) Kan der være nogle giftige stoffer i? Har jeg grund til at have asbestnoia, eller er det fint nok, hvis jeg vasker den rigtig grundigt?

3) Kan sådan en springe? Der står på rabattens side, at den skal være inde mens ovnen varmer op, så den ikke flækker. Men er der mulighed for, at sådan en springer i splinter og stumper inde i ovnen? Jeg har ingen forstand på sådan noget.

Jeg går ud fra, at den er lavet af granit. Er sådan nogen ikke det?
Hvilken flise det er, er jeg ikke helt klar over. Men det må en af disse, eller også ligne til ukendelighed: Flise 1 Flise 2 Flise 3

Håber her er nogle klinkekyndige
På forhånd tak og gud jul
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan alle bruges, men du bør vælge den der er mest glat, for den er lettest at gøre ren efter brug.

De skal nok holde til varmen, når de kommer ind i ovenen før du tænder den.

Du kan skære dem til med en fliseskærer, og hvis du ikke har sådan en, kan du skære den med en vinkelsliber med en diamantskive, eller sten skive. (Husk sikkerhedsbriller)

Det bedste vil nok være en granit flise, men det er ikke så vigtigt. Da alle dem du har vist er ovnbrændt da de blev lavet og det er ved en temperatur der er meget højerer end den i har i jeres ovn.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svaret.
Jeg ved ikke om jeg fik mig utydeligt formuleret. Men jeg har allerede købt en. Den er ok glat, så det går nok.
Da det er en gave til min far, kan jeg desværre ikke konsultere ham ang. rådgivning eller værktøjsbrug. Jeg ved ikke helt om, vi har nogen af nævnte værktøjer til rådighed, og om jeg tør kaste mig ud i det. Men det behøver ikke være en udskæring der er helt i vatter - den skal jo ikke lægges nogen steder. Er det muligt at flække den nogenlunde lige uden diverse elektroniske hjælpemidler?

Mvh Bjarke
Kender du ikke nogle der kan hjælpe dig med værktøjet

En af de fliseskærer der findes, virker lidt lige som en glasskære. Den laver en ridse i overfladen, og så bliver den knækket over en kant. Om du kan kopier dette system ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvilket værktøj du har til rådighed.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis