TV antanne

Hej. Jeg skal ud og købe en ny udendørs tv antenne, da min nuværende konstant blæser ud af "kurs" så jeg får dårligt signal. Jeg har kig på en der hedder Maximun DA-6000. Fra www.av-connection.dk. Nogen der kender noget til denne antenne?
SKAL den nødvendigvis stå milimeter præcist for at opnå et ordenligt signal/kvalitet? Som f.eks. parabolen skal.

Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej

Mvh Kasper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Kawer.

Hvad skal du med et antenne på taget, fra årskiftet er det slut med analog signaler. Der går Danmark over til Digitale signaler hvor du sagtens kan klare dig med en stue antenne, og vil du have udendørs er det blot en lille runstråle antenne på ca 10 cm. i højden.
Ps. iøvrigt henviser dit link ikke til nogen speciel antenne, så hvorfra skal vi vide hvad du mener.

 

V.h.  Håndværkeren

Jeg har en antenne lignende den du overvejer, også med 20db forstærkning. Herovre østpå kan man udover de tre-fire danske kanaler modtage 45 fra Sverige (dog kun 15 ukodede). Så umiddelbart kan jeg kun anbefale den til digital TV modtagelse og DAB radio, men til FM radio og VHF/UHF TV modtagelse er den næppe noget værd. Men som Håndværkeren skriver er det jo heller ikke så fremtidssikret.
Jo det har du da helt ret i, det er jo også en digital antenne, spørgsmålet er så bare om det er bedre at den sidder uden for, eller inden dørs for at få det maximale udbytte. Nu ved jeg at der er nogle der bruger en almindelig indendørs Digital modtager i deres båd, og her går signalerne fint igennem, og så er antennen max 1 m. over havoverfladen. Det skulle give et fingerpeg om hvor efektivt det Digitale signal er.
Hej Kawer
Hvor langt har du til det sted hvor du vil modtage fra ?
Sender stedet i dag digitalt tv er det som Håndværker siger smart at købe en modtager til det .??
Husk at en "aktiv" antenne er en ant med en strømforsygning koblet til hele tiden = strømforbrug, også når det ikke bruges...
Der findes ikke noget der er en DIGITAL ANTENNE.. en ant modtager et signal, som så kan kodes på forskellige måder.. De digitale signaler bliver sendt på uhf båndet.. = den ant du bruger til tv2 analogt..
Men de fleste sendere, der sender digitale signalerne, sender lodret, hvorimod det gamle analoge system sender vandret.. Så de tager R:::: på ret mange menesker i dag, ved at lokke folk til at købe en "DIGITAL ANTENNE"..
Du kan bruge en uhf-antenne (tv2 antenne), vende den lodret mod senderen, men selvf med en digitalmodtager..
Skal siges, at ganske få sender digitalt vandret.. men de fleste alså lodret..
Mit råd er at bruge det du har, og gøre det godt fast udenfor, med mindre du har en tv-sender indenfor 5-10km.. Så den "den lille aktive "digitale"antenne" være et alternativ.
Mvh Jan J
Annonce
Helt enig med hejla om, at der ikke findes digitale antenner og at det blot er et udtryk visse forretninger har opfundet for at få intetanende forbrugere til at købe en ny og ofte langt ringere antenne, end den de allerede har.

Du har også ret i, at de fleste sendere er lodret polariseret, men det er kun hjælpesendere, der skal give forbedret modtagelse på ganske specielle steder, f. eks Læsø eller steder, der ligger bag høje bakker. Alle de store danske sendere er med vandret polarisering, så det med at vende antennen lodret er kun for de enkelte, der bor på steder, der ligger i skygge, så man har svært ved at modtage de normale sendere Op mod 95% af alle danskere skal altså anvende vandret polarisering.

For kawer, der øjensynligt bor i Sønderjylland vil det nok være Åbenrå-senderen han skal modtage, og den sender på kanal 37 med vandret polarisering. Ønsker han også at modtage tysk TV må det formodes, at der skal opsættes en ekstra antenne vendt mod Tyskland. Her sendes også fra Flensburg med vandret polarisering på kanalerne 21, 39 og 47
Glemte at besvare spørgsmålet om antennes indstilling.

Svaret er Nej. Alle normale antenners modtagelseskurve er ret flad så de modtager perfekt selv om retningen afviger op til 15 grader.

Vær dog opmærksom på forskellen mellem signaler, der er kodet analogt og digitalt. I det første tilfælde vil du, når du drejer antennen frem og tilbage se, at der kommer mere og mere sne på billedet når retningen ikke længere er korrekt. For det digitalt kodede signal vil du have perfekt billede, lige indtil du pludseligt mister billedet totalt.

Det er dog stadig vigtigt at antennen pejer i den rigtige retning for ellers kan du risikere, at det en dag med tåge og kraftig regn/sne sker det, at signalet svækkes, og at billedet derfor pludselig forsvinder
Jeg forstår bare ikke hvorfor Kawer skal have en antenne når han med et fibernet kan modtage både Internet Tlf. og TV signal. Jeg har det og det fungere fint.
Tjaaaa..., det kunne muligvis være fordi der ikke endnu er lagt fibernet ud, hvor han bor, og/eller at det er nemmere/billiger at modtage signalet fra en antenne.
Ja, jeg kan ikke få fibernet eller kabel-tv der hvor jeg bor (Ringkøbing, vestjylland).
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis