Fase eller O ??

Hvordan kan jeg måle mig frem til hvad der er fase eller 0 da jeg ikke er sikker på at farverne på ledningerne er brugt korekt???
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brug en polsøger fasen vil lyse . men det er elektrikkerarbejde.
Skrevet af j håndstad den 07-12-2008 19:43
brug en polsøger fasen vil lyse . men det er elektrikkerarbejde.
nej den polsøger skal kun bruges som skruetrækker, stol aldrig på den i en alm hus installation.
den kan nemli også lyse på nullen, eller jorden hvis der er fejl på installation.

så målepinde med spænding indikator er det eneste rigtige. :)

----
til madmax

din 0 skulle være blå (i nyere installationer, i ældre kan farven være en anden)

hvis du er i tvivl og ikke har mulighed for at følge ledningerne ud til din tavle, så tilkald en fagmand, det tar måske 2 min for ham at hitte ud af det.

i din almindelige hus installation med 230 v har det ingen betydning om der er byttet rundt på F og N. det er kun i din 400V installation den kan være kritisk


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Til Gert. Det er vel en sandhed med modifikationer. Bytter du om på F og N får du jo lige pludselig en ulovlig installation.!!!!!
Hilsen PEP.
polle, jo du har for så vidt ret!
men tar du en brugsgenstand med kun 2 ben (altså uden jord) er det lige fedt hvordan du vender stikproppen.
men ud over det erindre jeg ikke at der nogen steder står at fase og nul har en bestemt placering i for eks en stikkontakt. men måske det bare er min hukommelse der er vissen ;)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
i en almindelig stikkontakt sidder fasen altid til venstre!(hvis det er lavet af en elektriker)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

jo jo rigtig nok, men køber man de billige stikkontakter er der ikke mærket F og 0 på dem, det ved jeg godt LK har i form af rød og blå. og ja der er F tv. men tar du for eks et gl fladt 5 pol stik er det nul der TV.
jeg vil heller ikke starte en mudderkamp over det, jeg montere selv fasen TV i en stikk.
men det kunne da være sjov hvis der var en der kunne fortælle os om der vitterligt står skrevet nogen steder i SB at fase skal være TV :)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

jeg forstår ikke din aversion mod polsøger, jeg kender ingen elektrikere der ikke har en polsøger i lommen, den bruges som kontrol for at være sikker på at der ikke er spænding på en ledning som man arbejder på,(og til at se om fasen er der hvor den skal være)sikringskontrol,og mange andre målinger der ikke kræver den store  nøjagtighed

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen


Hej Alle

En polsøger anvendes kun som vejledning til at finde fasen med, og aldrig nogensinde til at måle om der er spænding på en ledning - afhængig af typen kan du få den til at lyse ved at gnide den på en regnfrakke.

En spændingsviser anvendes altid for at måle om der er spænding på en ledning -> men husk lige at den virker kun hvis der er nul tilstede.

Selvfølgelig skal der være styr på fase og nul i en installation - en stikkontakt for eksempel er kun 1 polet og derved brydes der kun for fasen og ikke nullen. Har du en fase vendt installation vil der derfor være en fase ude i en brugsgenstand tilsluttet stikkontakten, men ingen nul. Det samme gælder når du slukker for kontakten for at skifte en pære i din lampe, så er det nullen er der afbrydes af kontakten, og derved er konstant fase i fatningen -> det kan jo give utilsigted stød.

Mvh / br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
spøjst, jeg kender mange der hader den som pesten, den har en alt for stor fejlmargin, og man på på intet tidspunkt bruge den som kontrol for at en ledning er spændingsløs.
en polsøger er afhængig af 2 faktorer, et emne der er spænding på, og brugeren som har jordforbindelse samt tommetotten parkeret i enden af polsøgeren, en dag med tørre fingre kan gøre at din polsøger ikke lyser, eller pæren kan være sprunget.

det mest rigtige er et måle instrument, det næst mest rigtige er et par prøvepinde med spændings indikering.

nu er jeg ikke aktiv som elektriker mere men jeg ved der er nogle her inde som er, mon vi kan få deres mening med her ? :)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis