Mazda 323 2.0 - Lidt flere heste ?

Hej motorinteresserede,

Er der en let måde at få et par heste mere ud af en Mazda 323 2.0 årgang 2002 ? Måske en chip, luftfilter mm.

Tak for hjælpen smile
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ofte overset måde at få mere kraft i vognen er vægten.

Start med at tage reservehjul, donkraft og alt det skrammel ud, man alligevel aldrig bruger, men lader ligge enten af dovenskab eller "fordi man måske kunne få brug for det en dag". Har du rimelige dæk, har du vel heller ikke haft brug for donkraft/reservehjul på landevejen i mange år.

Det hjælper ikke meget at få 10 HK mere ud af motoren med KE-filter og chiptuning, hvis de bare skal slæbe 50 kg. ragelse.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej smile

Den kan sagtes chiptunes - det kan de fleste biler med indsprøjtning.

MEN glem det. Det giver maks 5% mere og garantien ryger. + højere benzinforbrug. Nogen chipproducenter vil påstå det modsatte, men med lidt logik, kan man nemt regne ud af flere HK = mere benzin.

Glem samtidig KE-filter, da du maks får 1-2 HK mere, og et luftfilter, som er væsentligt dårligere.

Lev med det, eller køb en bil med flere HK.

Mvh
ThomasB
På mange andre sider hyldes KE-filteret som det ultimative.

Jeg har aldrig fattet det helt, for en motor er på det der ligner et laboratorium udstyret med den korrekte modstand i filteret som er afstemt med benzintilførsel osv.. Godt nok er alle hverdagsbiler en afvejning af økonomi, støj og HK, og jeg tror gerne man kan hente en smule ved at ændre på denne afvejning, både ved chip og et bedre filter, men så er det på bekostning af økonomi og levetid.

Vil du endeligt have noget der vil noget, så udskift til panserventiler i topstykket. Køb et lattergasanlæg, som blot tilsluttes med en slange til en tynd studs i indsugningsmanifolden.

Anlægget monteres typisk i bagagerummet og fylder som en brandslukker.

Fra denne føres fødekabel til nævte studs, og fra en knap enten i midterkonsollen eller på gulvet ved speederen monteres en trykknap, som giver strøm sålænge den er nedtrykket.

Når du kører og ønsker maksimalkraft, trykker du på knappen og benzinen blandes med lattergas, og så snakker vi om en effektforøgelser på 40-100 hk. afhængig af motorstørrelse (en V8 får op mod 100 hk mere).

Den må kun aktives nogle få sekunder for ikke at smadre motoren, og risikoen er derudover, at hverken gearkasse eller bagtøj kan holde til denne forøgelse + motorophæng. Vi brugte det på V8-ere hvor bagtøj typisk var skiftet til noget kraftigere, mens gearkasse var overdimensioneret i forvejen. Fantastisk effekt.

Lattergas kan købes i Sverige legalt men ikke i Danmark.

Dette er ikke et råd om at man skal gøre det, men har man råd kan man prøve det, og det giver meget mere end noget andet (bortset fra turbo/kompressor).

Men som Thomas skriver, er det nok billigere at gå op i bilklasse så kunne du jo evt. gå tilbage i årgang så prisen ikke afskrækker.

Mvh. JørgenE
En der altid elsket max-acceleration.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis