Mørtelrester på murværk

Afrensning af mørtelrester på murværk

Jeg fik i sommers den fikse ide at jeg ville friske mine murstens-fuger op. I den forbindelse har jeg tilsyneladende ikke fået vasket muren godt nok af for mørtel-resten. Jeg har forsøgt at skrabe det værste af med en spartel og så afsyret grundigt (3 gange), men kan ikke få de sidste rester af. Jeg ved ikke hvad murstenene kan tåle, så har ikke turde prøve at slibe det af.

- Hvordan kan jeg få fjernet de sidste mørtel-rester?
(Evt. ved hjælp af en maskine, da jeg har mange meter mur der skal renses af)

Billeder af muren kan ses her - http://picasaweb.google.dk/krusbaek
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HAr du ikke en mursten i samme farve du kan bruge til at skrubbe med.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det har jeg forsøgt, men det er et meget tyndt lag mørtel som ligger tilbage på muren så det hjælper ikke rigtigt. Jeg har også mange meter mur hvorpå det skal gøres, så søger helst efter en metode hvor jeg kan bruge en maskine eller lig. til det...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg startede med en stålbørste i hånden og endte med at bruge en slibebørste og en kraftig boremaskine - vores er kløvede kalksandsten så der er selvfølgelig mindre hensyn til en glat overflade.

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ok - tak, det var netop også noget ligende jeg havde forestillet mig at jeg kunne gøre.

Hvilken slags slibebørste brugte du? Jeg har også en polerings/slibe maskien, mon den kan bruges?

Murstenene kan ikke tag skade af dette vel?

Det forbandede ved vores hus er at det er kalksandsten så der kan man ikke syre af på normal vis - derfor var jeg nødt til at gå lidt hårdere til stålet end du nok er (at dømme ud fra billederne),

Jeg brugte 2 forskellige da der aldrig er samme mængde på over det hele man gerne vil fjerne og også bevare fugerne - en i stål og en anden med hår som en fejekost - men de fås i virkelig mange varianter, nogle steder kan man godt se det lidt på vores murværk hvis man går ind tæt på og kigger, men stenene bør få lidt patina igen så det bliver mere ensartet.

Husk at lukke vinduerne

mvh

Morten


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Krusebaek

Efter du havde fuget, vaskede du da muren af inden mørtelen var hærdet?

 


PE

Ja, men en svamp (ligesom med fliser), men der har slet ikke været nok vand kan jeg se nu - der har nærmest lagt sig et tyndt lag på stenene.

Skulle nok have spulet efter men haveslangen :-(

Har du nogen tips til hvordan jeg lettest for det af igen?

Nej, du tror helt forkert :(

Det du sandsynligvis har gjort, er at have vasket gips ud på stenene og det bliver der til dommedag.
Cement indeholder gips.

 


PE

Det er selvfølgelig lidt sent at komme med det nu, men når man fuger bruger man en knastør kost til at feje mørtelrester af med.
Endelig ikke noget vand, da det smører cementslam ud over stenene.
Men det lærte du desværre på den hårde måde :(

Beklager at jeg ikke kan hjælpe...

Har selv fået opmuret en facade mur af en murer som har efterladt store mørtelrester på muren, da murstenene ikke må afsyres og har samme problem som dig, men hvis man vælger en stålbørste eller en roterende stålbørste på borermaskine ødelægger man vel brandhuden på stenene.

Hvilke konsekvenser har dette?

Du kan godt fjerne mørtelrester med en anden sten, men kalkfilmen som også er på mine sten er meget svær at fjerne. Er der nogen der har nogle forslag til hvordan man fjerne denne kalk film?


<p>Petersen</p>
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også