Flissilo

Hey allesammen nu får jeg snart mit nye fyr. Men det skal jo helst kør på træflis, det er dog lidt problematisk da det jo helst godt må tørre lidt inden jeg skal have det ind og fyre på det. Det kunne jeg sagtens løse hvis det ikke var fordi at man skal aftage 40m3 ad gangen og jeg gerne skulle have til 2 sæsoner til at ligge. Så alt i alt bliver det jo omkring 80m3 der skal ligge på lager i tørvejr.

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan jeg kan lave det så det jeg kan opbevare det så det tørrer lidt imens det ligger på lager. Men det skal jo ikke være sådan at når lastbilen har været og tippe af at jeg skal bruge flere dage på at skrabe det sammen efter de har været der og tippe af.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave en plansilo, ligesom bønderne bruger til korn.
Der skal være indstøbt luftkanaler i gulvet som forbindes til en passende stor blæser, som startes i tørt vejr, så flisen tørres.
Til de mængder skal du vel har en gammel traktor med læssegrab. Den kan du så jævne flisen ud med og bruge til at fylde din forbrugssilo med

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej det er den investering jeg gerne vil undgå og skal ud og lave i den traktor. Men kan jo blive nødvendigt. Det er dog en stor og kostbar løsning med at lave en plansilo. Kunne jo være man kunne lave en ud noget genbrug har tænkt på at købe en almindelig rund silo og lave den om så de kan passe til at tørre flisen i. Det skulle jo ikke ret gerne være nødvendigt for mig og sætte en blæser på da prisen for at eteblere og holde alt det der igang, vil være så høj at jeg ligeså godt kan køre videre på olien.

Men hvis nu man laver en halv silo til at få det tømt at få det læsset af i med nogle net i bagsiden af kunne det naturlige træk nok godt tørre det noget ud inden det kommer ind i fyrrummet for at tabe det sidste fugt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis du vil have en rund silo, bør du nok sætte et blæserør ind i centrum, og stadig have blæst på.
Hvis du smider den våde flis op i en silo uden tørremulighed er jeg meget sikker på at det vil brænde ynkeligt sammen for dig. Det vil blive en stor fast kage, der hverken er til at hugge eller stikke i.
Men hvordan vil du få det op i en silo og ud igen?
Måske ind med en kornblæser, som så også kan bruge til at blæse luft ind i siloen.
Du skal jo ikke køre kontinuerligt med blæser, men blot så længe at du får kølet skidtet af og blæst fugten ud.
Hvordan skal det komme ud af siloen igen?
Man kan vel næppe bruge en snegl?
Jeg går selv lidt og lurer på det med at fyre med flis, så derfor er det lidt interessant at vende problematikken.
Hvis du kan styre og tørre din flis, burde det jo heller ikke være nødvendigt med lager til 2 år?
Yderligere vil jeg mene at du får meget bedre økonomi i ar fyre med tør flis, frem for fugtig, selv når du fraregner tørringsomkostninger, idet fugt i brændsel skal fjernes i fyret ved at brænde mere flis af end nødvendigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du har vidst misforstået mig. JEg vil kun bruge halvdelen af siloen så jeg får en halvrund plansilo lastbilerne kan bakke ned i og tippe af. Ja det er også meningen der skal laves en form ventilation inde i stakken men den har jeg ikke lige fået helt fintænkt endnu. Har dog tænkt på at man kunne lave noget med nogle net så der kan komme noget naturligt træk igennem stakken, eventuelt kunne man skubbe nogle rør ind i den og så blæse luften derind igennem.

Så som det er ligenu er det jo en halv silo der står normalt altså den er skåret i to stykker i den lodrette akse det giver et hul ind i siloen hvor ider kan være ca 50m3 hvis det er helt fuldt hvilket dog aldrig vil kunne lade sig gøre. Men vil tro der ca kan være 35m3 når det bliver skubbet sammen. Men skal lige have hørt omkring hvordan andre opbevarer deres flis.

Er dog stdig åben overfor ideer til hvordan det ellers kan laves.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

HVIS du finder på at montere en snegl til at tømme siloen med, så husk at maskindirektivet også gælder for "Ole opfinder", selvom der er hjemme i privaten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
JA det ved jeg godt det gør så er det jo heldigt at mit erhverv i en del år har været at konstruere maskinanlæg.

Men har dog stadig ikke helt fundet en fantastisk løsning til hvordan jeg lige bygger den silo så hvis der er nogen der ligger inde med en god ide til projektet er da lydhør. Må indrømme at jeg dog er kommet til den konklusion at jeg nok ikke helt kan klare mig uden en traktor eller en form for en læssemaskine af en art.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En gammel traktor med læssegrab er dog en overkommelig investering og specielt på de kanter, du bor på, er det som regel en smal sag at skaffe sig.

Hvis du skal have en snegl til at virke, skal der være omrører i siloen, for at flisen ikke danner bro og mon ikke det er et omfattende projekt, contra en gammel traktor :)

Mine ideer sluttede også ca. på dette niveau, men kom frem til at en plansilo, med eller uden luftkanaler, og en traktor må være løsningen for mig, i givet fald.
Det kræver forbandet meget overdækket plads

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo det er den såmænd også men det er jo mere det med den plansilo der trækker tænder ud af budgettet ligenu. Har lidt problemer med lige at finde ud af en forholdsvis billig løsning på at konstruere en plansilo i den størrelse vi snakker om. Men mon ikke der dukker en lys ide op en dag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvad med at lave en slags lade med skrånende bund, så flisen selv søger ned mod det laveste punkt. Lastbilen der skal aflevere flisen hælder flisen ind af en luge i den høje ende. Hvis du har en skrånende grund vil det være nemmere at lave.

Hej med jer.

 

Kan se i har haft en debat ang. fyring med flis. Ville lige høre hvilke erfaringer i har gjort jer.

Vil selv igang med at fyrre med flis, og har mulighed for at aftage 200m2 energipil.

Påtænker at opstille 2 trådsiloer, med mulighed for at tørre flisen en god frostvejrsdag.

Jeg vil enten skovle det ud i en motorvogn, eller køre det ind med en minilæsser.

En mulighed er også at sætte en springfeeder ind i bunden af siloen, som via en cellesluse kører det direkte ind i fyret. Herved får jeg faktisk et brændselsmagasin på 100m2.

Det næste i spørger om er sikkert hvordan jeg vil fylde siloerne op. Det vil jeg gøre med en duks halm transportør med fast bund og kædetræk. Så skal jeg bare hælde flisen fra taarupvognen og over på transportøren.

Håber at høre frajer, hvilke erfaringer i har gjort.

Dres.




 


 

 


Dres

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis