Vigeregler... jamen hvordan?

Situationen (tænkt): Er kommet fri af Stevns Klint, kurs ret nord 500 meter fra land. Vi sejler i vores gamle Albin25 for ren motor.

Ret forude (ca. ½ sømil) har vi en LM23 (igen bare et tænkt eksempel), som krydser sydpå. 'Han' fylder naturligvis en del på kryds, og vi som motorbåd skal (og vil gerne) gå af vejen.

Nu sker der så det, vi ofte oplever: Vi sætter kursen lidt vestlig (ikke for meget for at indgå grundstødning), LM'en stagvender og sætter kursen lige mod os.

OK, så drejer vi mod øst for at passere ham om styrbord, som man nu skal.

Når vi så er 300m fra hinanden, stagvender han så igen og har atter kurs lige imod os.

Hvor pokker skal vi så gøre af os selv?

Ovennævnte er (måske) en tænkt situation. Men det er garanteret noget, de fleste motorsejlere har oplevet.

Spørgsmålet her går på: Hvad vil I (sejlbådsfolk) helst have, vi gør i den situation? Skal vi som motorbåd bare holde kurs og fart, så 'han' ved, hvor han har os, eller skal vi stoppe op og afvente passagen? Vi kan jo ikke bare lige hoppe op af vandet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har oplevet den situation , jeg drejede til styrbord 180 gr så er han overhalende.
Det er jo den elegante løsning - hvis man ellers har tid nok.

Hvis vi skulle gøre alle de sejlbåde, vi møder, til overhalende, skulle vi nok afsætte et par måneder mere til sommerferien, hvis vi vel at mærke ville gøre os forhåbning om at nå ud af Køge Bugt

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ok, men at begynde med at vige på 1/2 sømil, så kan man vel ikke gøre andet end at vige for andre både på hele sejladsen.
De har ser da ikke dig som en trussel før du er inden for under 100 meter, derfor holder de ikke en fast kurs. (og jeg gør heller ikke) :)

Mvh Dynamic
hold fart og kurs så der ikke opstår alt for meget forvirring og håb på at det er en sejler der også kan tænke i andet end forældede regler

der er altid solskin bag skyerne

Anden gang han vender, løfter du fingeren til hatteskyggen, og holder kurs og fart. Han har set dig, og det er hans valg, at han absolut ønsker at krydse ind foran jer. Hvis du tredje gang kan se, at nu går det vist galt, så skynder du dig, at give tre stød i hornet ("jeg bakker med maskinen"), så har du både visuelt og med et signal tilkendegivet, at du forgæves har prøvet at overholde din vigepligt. Du skal dog huske, at første kursændring skal være så tydeligt, at du har tilkendegivet, at du viger (du skrev selv"Vi sætter kursen lidt vestlig") (og hvis han starter med at komme oppe fra din styrbords side, starter du ikke med at gå til vest - du starter med at gå til styrbord, og komme bag om ham)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Som alle til søs jo ved handler man efter regel 8, iht Colreg. Ikke ?? Regel 8 hedder ganske enkelt Forholdregler for at undgå sammenstød.

alle manøvre skal fortages klart og tydeligt for det andet skib. Altså motor viger for sejl, som beskrevt i dette tilfælde. Men det betyder også, at det skib der har retten på sin side, SKAL holde kurs og fart. Uanset størrelse, situation, må et skib aldrig vanskeliggøre andre skibes passage.

Jeg ved godt det her er lystbåde. Men stadigvæk... Til alle dem der ligger og krydser efter behag, eller dem der absolut skal sejle 76½ knob, i er stadi underlagt Colreg.

Jeg er motorbåds ejer, sejler maks 12 knob. Ser jeg en sejlbåd, og der er fare for sammenstød, laver jeg en kursændring svarende til 25-40 grader, eller efter forholdene, derefter fortager jeg mig intet. For jeg har regler/ og retten på min side, jeg lavede en klar og tydelig manøvre. Men der står jo så også i Regel 7, Fare for sammenstød. At man skal bruge alle forhåndværende midler, til at undgå sammenstød.

Gerhard: Det er jo helt korrekt som du siger, altid agten om... ;-)
Nu mangler der så vidt jeg kan se en oplysning om, hvad der ville ha' sket hvis du havde holdt din oprindelige kurs. Du skriver han holder kurs ret imod dig, men det vil jo ændre sig i takt med din bevægelse. Og i betragtning af sejlerens senere kursændring ville han vel aldrig komme i kollisionsfare med dig. Eller hvad ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs; jeg tror ikke det er det der er det væsentlige... Men mere at Albin fortager en manøvre, og sejlbåden herefter ændre kurs for på ny, at have retning imod ham. Man behøver jo ikke bytte maling til søs... Søvejsreglerne beskriver jo også at er der fare for sammenstød eller klos nærmelse, skal man fortage manøvre for at undgå dette. Klos nærmelse er dog ikke videre defineret... Når jeg er på job, mener jeg at 1.5 nm er klos. Når jeg er ude i "Kællingen" så er 100 meter mere end rigeligt, så det er jo op til hver enkelt at vurderer.
Sejbåden ser nok ikke nogen kollisionsfare og forventer at motorbåden holder kurs og fart, det gør den så ikke. På en halv sømils afstand, må det være let at få kontateret om ens egen fart ikke bringer en ud af kollisionfare, hvilket den burde efter det oplyste, der er således ingen grund til at ændre kurs. Hvis en sejlbåd med en fart på ca.4 kn. og en afstand på ½ sm. holder kurs direkte mod dig, så er der rundt regnet 7 minutter til den når din position, som du imidlertid har samme tid til at ændre med tid x fart, i vil aldrig komme tæt på hinanden.
En motorbåd har ingen pligt til at ændre kurs, såfremt der ikke er fare for kollision, men holde kurs/fart .
Som gammel sejler i Odense med smal fjord og kanal, ville det være umuligt at færdes, såfremt man reagerede på så store afstande.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du pejler sejlbåden over dit kompas og så venter du lidt.. og pejler den igen hvis båden ligger på samme grader ligger i på kollisionskurs. Hvis du ligger langt fra og sejlbåden går mod vinden, venter du lidt og ser om han krydser.
Ser det ikke ud til han krydser så ændre du kurs, helst tydeligt så du vil gå bag sejlbåden. Du kan hilse på ham så han kan se du har set ham og han kan så hilsen igen.. (vink)
Hvis jeg alligevel ligger og krydser og der kommer en motorbåd på kollisionskurs og han holder kurs og fart og jeg alligevel ligger og krydser, så tager jeg bare et ekstra ben. Hvis jeg lige har krydset væk fra lavt vand, forventer jeg at han går bag mig.
Jeg syntes ikke det er så bøvlet med de regler, men man bliver utryg når en båd styrer mod en og man har på fornemmelsen at man ikke er blevet set.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også