Vigeregler... jamen hvordan?

Situationen (tænkt): Er kommet fri af Stevns Klint, kurs ret nord 500 meter fra land. Vi sejler i vores gamle Albin25 for ren motor.

Ret forude (ca. ½ sømil) har vi en LM23 (igen bare et tænkt eksempel), som krydser sydpå. 'Han' fylder naturligvis en del på kryds, og vi som motorbåd skal (og vil gerne) gå af vejen.

Nu sker der så det, vi ofte oplever: Vi sætter kursen lidt vestlig (ikke for meget for at indgå grundstødning), LM'en stagvender og sætter kursen lige mod os.

OK, så drejer vi mod øst for at passere ham om styrbord, som man nu skal.

Når vi så er 300m fra hinanden, stagvender han så igen og har atter kurs lige imod os.

Hvor pokker skal vi så gøre af os selv?

Ovennævnte er (måske) en tænkt situation. Men det er garanteret noget, de fleste motorsejlere har oplevet.

Spørgsmålet her går på: Hvad vil I (sejlbådsfolk) helst have, vi gør i den situation? Skal vi som motorbåd bare holde kurs og fart, så 'han' ved, hvor han har os, eller skal vi stoppe op og afvente passagen? Vi kan jo ikke bare lige hoppe op af vandet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Situationen (tænkt): Er kommet fri af Stevns Klint... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lynæs den 07-12-2008 22:14
Sejbåden ser nok ikke nogen kollisionsfare og forventer at motorbåden holder kurs og fart, det gør den så ikke. På en halv sømils afstand, må det være let at få kontateret om ens egen fart ikke bringer en ud af kollisionfare, hvilket den burde efter det oplyste, der er således ingen grund til at ændre kurs. Hvis en sejlbåd med en fart på ca.4 kn. og en afstand på ½ sm. holder kurs direkte mod dig, så er der rundt regnet 7 minutter til den når din position, som du imidlertid har samme tid til at ændre med tid x fart, i vil aldrig komme tæt på hinanden.
En motorbåd har ingen pligt til at ændre kurs, såfremt der ikke er fare for kollision, men holde kurs/fart .
Som gammel sejler i Odense med smal fjord og kanal, ville det være umuligt at færdes, såfremt man reagerede på så store afstande.
Jeg giver dig helt ret... Men igen så Klos hold, det er en definitionssag.

Jeg kender udmærket godt Odense Fjord, da jeg var styrmand i Rousing gik i ind og ud der hver anden dag, og ja, kommer der småbåde, så må de bare komme af vejen, både for os, og hinanden imellem.

jeg sejler meget med sejl og jeg syndes at mange motorsejler over reger de fortager kursentrimg det er i orden men der kan være hindring der gør at sejlbåden må fortage kurs entring men sejlbåder har set motorbåden og regner med at motorbåden holder fart og kurs så man kan komme bag om motorbåden for man ved hvor hurting man selv sejler
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også