lysdæmper til en dobbelt kontakt


Hej

Jeg vil høre om der er nogen der har kenskabt til om der findes en lysæmper til en dobbelt kontakt.

De lysdæmpere jeg har set passer kun til en enkelt kontakt, så hvis der er nogle der har kenskab til en man kan sætte på en dobbel kontakt ville jeg blive enormt glad.

Mvh

Kim
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mener du en dæmper i stikkontaktstørrelse???
Jeg tror det kommer til at knibe lidt med at finde en dobbelt dæmper der kan erstatte en krone afbryder- Men opgaven kan med garanti løses på en anden måde  Sidder der en stikkontakt under afbryderen ? Hvad er den væg afbryderen sidder i, lavet af ? Har du adgang til et loftrum over et af de lampeudtag der styres af afbryderen ?

Hvad med at erstatte kroneafbryderen med en dobbelt LK wireless
http://www.spotel.dk/Default.aspx?tabid=6811&ProductID=b82c42c8-b073-4a4f-b877-32a6b465cd8d&CategoryID=e09667cb-ab12-40f4-92a2-8d3b4914ffa0

og de to lampeudtag med ditto wireless lysdæmper/relæ.
http://www.spotel.dk/Default.aspx?tabid=6811&ProductID=b1148669-e5eb-4dbc-baeb-b4a538ab96c1

 Lidt dyr, men elegant løsning.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Glimrende løsning Buch- De pågældende komponenter var sq ikke kommet på markedet dengang jeg var beskæftiget som elektriker.. men det er også ved at være et stykke tid siden jeg hoppede over i industrien

Annonce
Hejsa
Så vidt jeg ved findes der ikke dæmpere som kan dæmpe begge to på samme tid. Jeg tror du enten skal have begge dæmpet og tændt/slukket på samme tid (sikkert to forskellige udtag/lampeudtag). Du kunne evt få udvidet din installation således du får to enkelte afbrydere istedet for en dobbelt afbryder.

Skipper

Mit første problem med hensyn til dette er først og fremmest, at jeg absolut intet forstand har på at skifte sådan nogle ting ud. Et andet problem er at det er en lejelejlighed jeg bor i så det er begrænset hvor meget jeg kan ændre og har adgang til, så det ser ud til at jeg må droppe denne idet med dæmpning.

Men ellers tak for foreslagene

Hvis du kan leve med at dæmpe begge kredse samlet, kan du jo nøjes med en 1-moduls-dæmper.

eks: Sådan en fyr..

Ellers må du jo overveje at sætte dæmpere på ledningerne ved lamperne - det kan sagtens være en elegant løsning. Og er der standerlamper mv. på kredsene er trådløse afbrydere/dæmpere en fin og ret billigt løsning (se byggemarkedernes tilbudsaviser)

 

Håber du finder en løsning


LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

hmm hvis du kan komme op på loftet og få fat i ledningerne der går til afbryder kan du sætte et dimligt modul ind i systemet. så skal du have en fjeder bag hver kontakt og de virker som et kip tænd\sluk og når du skal dæmpe holde du bare kontakten inde indtil ønsket lys niveu er opnået.

http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=2195
Hej

Det er godt nok noget tid siden dette spørgsmål blev oprettet, men vil lige kommet med mit svar, hvis andre skulle stå i samme problem.

Du lægger et kiprelæ ind i din dåse, så er du fri for at montere noget i el tavlen etc.

KIPRELÆ DÅSE 1S 230V - se mere her

Derefter kan du benytte din gamle afbryder, hvor du blot ligger en fjeder bag, så du får en korrespondance i stedet.

FUGA FJEDER FOR TRYKKONTAKT - se mere her

Dermed er du fri for at købe en lysdæmper fra overstående.

Med venlig hilsen
Knud Erik


 Med venlig hilsen
Knud Erik

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis