lysdæmpning...

hej

har ifm nyt el, heiblant i stuen faaet installeret lysdæmper-/touchstkkontakter.

til min store overraskelse hører j at man ikke kan dæmpe alm. sparepærer!!!??? dæmpbar sparepærer koster cirka 200 kr???

hvad sker hvis man alivel bruger sparerpære?? altså når man trykker på touch stikkontakten? dur pæen slet ikke eller hvad?

 er det korrekt man bruger lige meget el ved æmpning?


kh. hilsen Mr. GDS 0
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En almindelig sparepære er lidt ligesom et lysstofrør i miniformat - enten lyser det med fuld styrke eller slet ikke. Der skal en vis spænding til at få gassen i røret til at afgive lys, og er den til stede, giver gasmolekylerne det lys, de kan, og ellers giver de ingenting overhovedet.

I fatningen til en normal sparepære sidder der et kredsløb, som transformerer spændingen op fra de 230 V, vi har i stikkontakten, til de 'nogle tusinde volt' der skal til for at udløse gasserne. Og hvis man prøver at dæmpe dem med en almindelig lysdæmper, får man i bedste fald intet lys, i værste fald ødelægger man pæren.

Med hensyn til energiforbruget når man bruger lysdæmper, er det vist rigtig nok, at man i 'gamle dage' ikke sparede noget - det, der ikke blev til lys, blev til varme i lysdæmperen i stedet. Det burde være anderledes nu, men lad os høre en kvalificeret udtalelse fra én af de elektrikere, der er herinde.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det seneste jeg har hørt (som elektriker) er at man nu sparer en smule ved at dæmpe belysningen. det er dog så lidt at lysdæmpning kun skal ses som en investering i hygge om muligheder og ikke som en investering energibesparelse.

Hvis du sætter en dæmper foran en energisparepærer og dæmper lyset, ja, så begynder pæren at blinke som en åndssvag :-) Det ser ikke smart ud (og kan heller ikke bruges som dj-effekt!)

Der findes dæmpbare energisparepærer, men de kan ikke (så vidt jeg ved) dæmpes med en alm lysdæmper. De er desværre ikke så flexible... Prøv at google flg. "dæmpbare energisparepærer"

@bamse82. Det kan ikke passe.

Eksempel. Jeg har en lysekrone med lysdæmper. Denne har 6 x 25 w pære. Jeg kan ikke røre pærene når de er på fuld drift. De er altså varme. 6 af dem er 6 gange energien i varme = meeeeget varm.

Så skruer jeg ned til hyggebelysning. Nu kan jeg sagtens røre dem. Varmen og lyset er altså næsten forsvundet. Så hvis man ikke sparer, ja så ville energien blive udsendt i dæmperkredsløbet som eks.

1) Lyd, nej.

2) Lys, nej.

3) Varme, ja men den er altså slet ikke varm, så teorien kan ikke holde stik.

Har fået ny elmåler, sådan en dims med digitaltal på, skal da lige prøve endag, den viser det aktuelle forbrug hele tiden.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
du kan ikke spare en smule men MEGET ved at lave lysdæmpning. Det er eksempelvis ikke for sjov, at i BR95 at der i erhvervsbyggeri var krav til optimering af lysinstallation (læs: dagslysstyring, vha. dæmpning) at man så har fjernet §´en i BR08 er mig ubekendt. Og jo der findes massere dæmpbare energi sparepærer (dog lidt problemer med eks. GU10) , eksempelvis kan nævnes megaman, som har et mindre sortiment, som forhandles her i dk.

Hvis jeg har 400w lys i stuen og sætter min lysdæmper på 30%

Er prisen som skal betales også kun 30% af fuld styrke. Og er det samme med fx. 60% lysstyrke.


 

Annonce
Nååå, men det er åbenbart uenighed om man sparer el ved lysdæmpning eller ej.

Ser frem til at modtage PeterR´s måling med den der måler....


kh. hilsen Mr. GDS 0
Jo da - man sparer energi ved at bruge lysdæmper.
I gamle dage satte man en trinvis modstand foran lampen der skulle dæmpes, og det var der ingen besparelse ved.
En lysdæmper er ingen modstand, men et elektronisk apparat der hakker vekselspændingen i stykker, så lampen får mindre energi til rådighed. Dette arbejde "koster" så lidt energitab i lysdæmperens elektronik, men slutresultatet ER en besparelse.

Jeg vil vove en lille tommelfingerregel man kan bruge i de fleste tilfælde...
Lysdæmperen vil bruge 30% af den dæmpede lampes totale effekt over det meste af dæmpningsområdet.

Dæmper du derfor en 100W pære ned til at yde 50W, vil lysdæmperen så forbruge ca. 30W.
Det samlede forbrug bliver så 80W - og du har sparet 20W.

Det er billigere at skifte til en 40 eller 60W pære.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Skrevet af Buch den 09-12-2008 22:20

Det er billigere at skifte til en 40 eller 60W pære.


Men ikke særlig praktisk at skifte 30 lamper frem og tilbage hver dag

 

Jeg kan stå inde for at der spares meget ved lysdæmpning. Har du noget som bruger ca 100w, så prøv at køre uden dæmpning og tjek målerens rotationshastighed...prøv så at dæmpe og tjek igen...tro mig...der er væsentlig forskel.

En elektrikker prøvede også at bilde mig ind at jeg bare brændte det af i varme istedet for t give det til lys...men min intuition siger så at det er ufattelig meget varme der skal skydes af...også i en indbygget kontakt hmmm, så jeg gjorde forsøget med dæmperen og det giver el-besparelse!!!

Yep lige hvad jeg skriver, glemte lige at skrive at den ej helle ryster :)

Jeg ved ikke hvordan sådan en knallert ser ud i dag inden i, men førhen sad der en trigger i et TO-220 Hus, og den er vel 1,5 CM2 på overfladen som skal brænde varmen af for 50 W......

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis