hvor tit skal man fyre i fastbrændelse

hej
ja er fuld af spørgsmål.

et fastbrændelse fyr hvor tit skal der træ i for og holde varmen i hytten.
hvad gør man ved ferie f.eks

kan man lave en form for depot så den selv tager træ når der skal fyres. som f.eks kun skal fyldes engang om ugen.

overvejer og købe et hus hvor der er en fastbrændelse fyr sammen med et oliefyr.
sidder og regner på hvad det vil koste og renovere noget af huset.
så derfor en masse spørgsmål.

hvilken anlæg vil være oplagt og skifte det ud med.  huset er på 109kvm.
det med fastbrændelse synes jeg lyder godt. da jeg har mulighed for billig træ. og derved billig varme men skal man ud og proppe træ i flere gange om dagen for og holde varmen så skal der findes en anden løsning. da jeg for det første ikke er hjemme det meste af dagen og gider ikke komme hjem til kold hus.
og oliefyret er sikkert dyrt og bruge,.

har vedhæftet et billede af maskineriet

 do it youselv

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke gider fyre flere gange om dagen er der 2 muligheder, En stor akkumulerings tank eller en pillebrænder på kedlen, man kan få en pillebrænder der kan frontmonteres på lågen (eller en anden låge) og nok den mest optimale måde at få det automatisk uden at skulle invistere en herregård, sådan en kan fåes for 12-15 tusind. Hvis du lader det være som det er og der ikke i forvejen er akkumulering på skal du regne med hver 2-4 time alt efter hvor koldt det er udenfor og hvilken tybe brænde, med affaldstræ fra paller og diverse anden embalering kan du ricikere at være nede på hver time hvis det er koldt udenfor, men  at give nogle mere nøjagtige tal er ikke nemt , men det er hvad jeg kunne forestille mig, er selv gået bort fra fyring med træ og affaldstræ , da det simpelthen er for tidskrævende.
Hvis begge fyr virker, hvorfor så lave om på det? Du har et fastbrændselsfyr, som sparer dig penge, hver gang du gider fyre i det, og et oliefyr, som tager over, når du enten ikke gider, er syg, er på ferie, el. lign, så er det bare at komme olie på tanken. Det ene af fyrene kan du skifte over til træpiller, og spare omkring 1/3 af din olieudgift - det beløb kan du så holde op mod investeringen i træpille lager, og investering i pillebrænder m.v. Hvis ellers dit anlæg svarer til hvad jeg ser, vil det bare tage lang tid, før sådant et skift er tjent ind.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg stod for en del år siden med et lignende problem da mine forældre overtog et hus på samme størrelse som det du omtaler, med et gammelt fastbrændselsfyr.. Huset havde på daværende tidspunkt kun fastbrændsel som opvarmningsmulighed, og de var trætte af at skulle passe det hele tiden. Vi byggede en 1200 akkumuleringstank (gammel olietank) på fyret, og med denne skulle han kun fylde fyret op med træ hver morgen, og så var der varme i hytten 24 timer. Vi tilføjede så et oliefyr til installationen, der automatisk startede op hvis temperaturen i akkumulerings tanken gik under 35 grader- bemærk at oliefyret gik udenom tanken, og kørte direkte på varme installationen. Dette system har fungeret glimrende i over 10 år, og de har kun et olieforbrug å ca 200 l om året, da oliefyret kun kører når de er på ferie og lignende. Resten klares med en opfyldning af træ hver morgen. Du kan sagtens få en skitse af hvordan jeg biksede det sammen dengang,  Det skal lige tilføjes at jeg ikke er VVS uddannet, så det er muligt at Smeden fra Nordfyn har en række ting er kan laves smartere  

Med en sådan fin fastbrændselskedel, ville jeg knalde en pillebrænder på og så lade det være. Det med at flytte hele lortet, som du er inde på i en anden tråd, bliver meget kostbart.
Jeg har selv en gammel Salamander med en pillebrænder på. Det virker ret godt og ret billigt at bruge. Det skal dog passes, dvs. helst renses for aske hver eller hver anden uge, og der skal bæres brændsel ind hver eller hver anden dag.

Hvis ellers billedet går igennem kan du se, hvorledes mit anlæg er bikset sammen.

Med venlig hilsen
ktm

 

hejsa takker for svarene. det er lidt som jeg forventet med at skulle fyre nogen gange om dagen for og holder liv i det..
nogen af grundene til jeg vil lave det om er.
1 skotsten går op i gemmen loftet og igemmen et loft rum som jeg påtænker og lave til beboelse så den sidder i vejen. den er i øverigt også udtjent i følge tilstandsrapport. og skal ha nyt tag på alligevel.

2. den 1200l olie tank det er til kedel. er ikke godkendt. så den skal udskiftes også.

3. pladsen omkring hvor det står nu er meget begrænset. så og udbyg det med pille brænder og lille silo til vil faktis være udmuligt.

4. kunne godt bruge pladsen til andet. da huset kun er 87kvm i grundplan.

5. der er et udhus lige ude foran som jeg ikke har noget og bruge til alligevel. ca 50kvm delt op på midten.

og da jeg ikke må flytte det fyr der er nu pga de nye regler. overvejer jeg og købe et nyt combi fyr som kan køre på piller og brænde når jeg har lyst.

spørgsmålet jeg jo også hvor langt tid det vil holde i nu. det er jo ikke helt nyt mere fastbrændelse kedel er fra 1992. og oliefyret sikkert ældre

 do it youselv

hvis du alligevel skal bygge nyt , altså flytte til skuret , og have ny kedel og skorsten, så ville jeg overveje en varmepumpe, det køre helt fantastisk , og bruger ikke ret meget strøm , kan ikke sige noget præcist, men et kvalificeret get ville være for ca 8000 om året i strøm, koster ca 80-100,000 at indstallere, men i forhold til at du skal have kedel, akkumulering, skorsten, præisoleret rør fra skuret osv så er du godt på vej deropad alligevel og kan ikke fyre meget billigere end med varmepumpe. Kender kun et mærke varmepumpe, som jeg har sat en del op af, det er CTC fra Gastech, og det køre bare
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis