Virus

Jeg tænker ofte på hvorfor der er nogle menesker der udsender alt ødelæggende Virus, hvad får de ud af det ud over at gøre livet surt for en masse menesker.
Hvor stor er opklarings procenten for at finde idioten og hvad får de så af straf.
Er det som i Danmark hvor tyven blot får en løftet pegefinger og et "fy det må du søreme ikke gøre igen"

V.h.  Håndværkeren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
9 ud af 10 (eller deromkring vil jeg mene) vira/trojans/hijacks bliver lavet for at "berige" nogen. Vira bliver ikke lavet for at ødelægge din PC, men dit liv. Der er som oftest tale om at folk prøver at få adgang til noget de ikke har adgang til, som dine bankoplysninger, din online identitet, dit computerspil, din server, din adgang til et eller adnet medie, dine personlige billeder, din mailing liste eller lign. Folk kan tjene penge på ALT. Melissa og I-love-you gav spammerne GYLDNE dage da de lige pludselig fik adgang/kendskab til flere milliarder emailkonti. Tilsvarende findes der trojans der giver udefrakommende adgang til at bruge din maskine til at sende data med (oftest DDOS angreb, fildeling, proxyservice eller lign.), Hi-jacks der tvinger dig til at købe din maskine fri for inficeret software osv.

Kun en ganske lille procentdel af vira er produceret med destruktive formål. Her er der oftest tale om folk der er ude efter en personlig hævn, eller i mere sjældne tilfælde eks. statsundergravende virksomhed. Da der ofte kan være tale om mange tusinde arbejdstimers indsats, så er det jo ikke noget man normalt gør uden at få noget igen af den ene eller den anden art.

Et af de helt store problemer er at vira for at beskytte sig selv mod Antivira, muterer. Mutationerne kan derfor nogle gange, ligesom med vira i den virkelige verden reagere overfor hinanden, overfor antivirus, og overfor installerede programmer, på en meget utilsigtet måde. Det er dog meget få vira der er ALT ødelæggende. Der er dog nogle hi-jacks der på ganske ondsindet måde krypterer hele din harddisk og dekrypteringen koster så MANGE penge.

Opklaringsprocenten er normalt meget lav, da det sjældent er ham der har programmeret et virus/trojan/hijack/exploit/lign. der bliver fanget, men derimod ham der har benyttet det. Men det er vel også ok, for ellers skulle man jo til at smide folk i spjældet for at bygge biler.. De dræber jo folk i trafikken hver dag.
Mange "vira" er nemlig funktioner i eller fra kommercielle programmer som der er blevet pillet ved, og vi kan jo heller ikke smide Bill Gates i fængsel for at have startet Microsoft (selvom man nogle gange gerne ville have det). Herudover, så er der ofte issues med at internettet er globalt, og finder Danmark ud af at der er nogen i Uzbekistan der har forsøgt at hente bankoplysninger, så kan man jo ikke gøre så meget andet end at sende informationen videre til det lokale politi, og de har nok andet at lave end at opklare forbrydelser der slet ikke påvirker lokalsamfundet. Plus, det er ikke så svært at skjule sin identitet på nettet. Det kan gøres gratis hvis man ved hvordan, og for omkring en tyver om måneden hvis man ikke gider at have besværet med selv at finde svarene. Så hvis du sidder og laver noget du VED du kan ryge i fængsel i et par år for, så tager de fleste sig jo nok alligevel tid til lige at skjule identiteten.

Hej Twist.

Tak for det meget fyldestgørende svar, og bare rolig jeg er ikke af den ondsindede natur. Selvom jeg godt kan være i drille hjørnet og af og til have en skarp "pen"
Jeg har et Bullguard antivirus progam der virkelig slår til, i mit forbrug af "grå sider"

Og så skal de "onde" også stadigvæk bruge så mange zoombier som muligt - der er penge i lortet..

Sniffer  
Tja. Der var jo en meget omtalt sag med en spammer i Rusland der røg i fængsel netop for spamming.
Plus vi har haft nogle bødesager for ulovlig markedsføring her i DK, men jeg tvivler på at ulovlig markedsføring kan føre til fængselsstraf, selv under stærkt skærpede omstændigheder.

Men husker jeg ikke helt galt, så er det vist noget med 2/3 eller mere af alle vira og exploits mm. der kommer fra de "ny-industrialiserede" lande (fjernøsten og sydamerika). Men det er så vist igen også kun BRUGERENE og ikke udvikleren. Men jeg mener at macafee holder egnskab med den slags ting.

Spammere, tjah sidste år havde jeg sådan et "vindue" der dukkede op henover alt jeg arbejdede med. Teksten var sådan en formanende faderlig tekst, for nu havde deres program fundet meget "slemme" ting på min computer og det ville de fjerne for jeg måtte jo tænke på min familie kolegaer o.s.v. Og det kostede jo kun 398,00 Kr.

Selvom jeg stoppede programmet/vinduet hvergang dukkede det op hvergang jeg tændte for Computeren. Jeg skrev til firmaet at de kunne rende og hoppe, jeg var høflig og lige meget hjalp det. Først efter jeg anmeldte det til Kriminal Politiet stoppede det.

Annonce
Bare en lige tanke:

Kunne producenterne af diverse virus programmer ikke også have glæde af at udsende virus.. Så er man jo "nødt til" at købe et virusprogram, samt at holde det opdateret.. Ved godt at der flere gode virusprogrammer, der er gratis, men der er mennesker der ikke stoler på freeware, så de punger gladeligt ud med prisen, for at føle sig sikker på nettet...

ja, det var bare en tanke.. :-)

Men det er jo også for berige nogen.... som der også er nævnt længere oppe...

@Billito: Teoretisk set jo. Men Det er der nok alligevel lidt for meget konspirationsteori over. Tænk på hvad der ville ske med et veletableret firma hvis man finder ud af at de selv har udsent den trussel de lever af at bekæmpe. Det er jo afpresning i stort set alle lande og takseres en del hårdere end et par spam mails. firmaet ville gå rabundus og de involverede medarbejdere ville ryge i fængsel. Jeg tvivler på at en cost/benefit analyse ville syntes det var en profitabel ide.
Rigtig god forklaring du kommer med Twiste, der er dog lige en lille note.

Virus/Vira er kun til for at ødelægge noget for nogen.
De fleste små virusser er som ofte set på toiletterne "Killroy was here", det er bare til gene, og for at en person kan vise hvor hurtigt han kan sprede sig på nettet.

Men vi husker vel alle den virus der lukkede XP ned, og intensionen med den virus var at alle inficerede skulle lave et meget kraftigt DDOS angreb på MS hjemmeside, havde det ikke været for den der shutdown ting var den måske ikke blevet opdaget i tide.

Men som du rigtigt nævner så er Trojans/Hijackers lavet til at få adgang til den enkeltes brugers computer, og det kan have forskellige formål. Det kunne være at få kontooplysninger, en anden kunne være til brug til sløring af rute ved hack angreb på størrer virksomheder.

Til sidst er der spyware, det er til at for at følge din gang på nettet og stile reklamer/spam til den enkelte bruger.

Bare lige min kommentar til dette omtålige emne.

<p>Enjoy getting older - The only alternative is death!</p>
Og så lige en lille liste til folket:

Spyware:
Spybot search and destroy
Addaware

To gratis programmer der tilsammen udrydder stort set alt spyware

Anti-Virus:
AVG
Avast

AVG er ok, men ikke optimalt for den der bruger mange forskellige funktioner på nettet, men er du kun en der surfer og bruger mail er dette nok, og så er det en smule mere bruger venligt end avast.

Avast giver en høj beskyttelse, men mindre brugervenligt end AVG

Hijackers:
Hijackthis er et lille program der kan se og fjerne skjulte processer, men er du ikke edbkyndig skal du nok søge lidt hjælp inden brug, da en fejlsletning kan være fatal.

Hvad disse 5 programmer har til fælles er de er gratis.

<p>Enjoy getting older - The only alternative is death!</p>
WWW.SPYWAREFRI.DK

HER KAN I HENTE DE OVENÆVNTE PROGRAMMER OG LÆSE EN MASSE OM VIRUS MED MERE OG FÅ HJÆLP TIL AT FJERNE ALT SMUS
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis