Smøring af centrallås...

Hej.

Indmaden i vores centrallåsesystem (Peugeot 405) går så stramt, at man nogle gange er nervøs for at nøglen knækker. Det er ikke låsecylinderen, men selve indmaden, og det er helt galt, når det nærmer sig frysepunktet (og fjernbetjeningen virker ikke, så det er med nøgle hver gang).

Så vi håber at få tid i weekenden til lige at pille klædningen af dørene og få givet låsetøjet noget smørelse. Spørgsmålet er bare: Hvilken slags?

Håber, nogen kan komme med et råd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Samtlige mine biler har haft problemet - enten pga. centrallås eller bare manglende brug. Værst har været VW'erne, som tærer galvanisk, men Peugeoterne har også drillet pænt.

Den umiddelbare løsning er at bruge nøglen med jævne mellemrum og smøre låsene med en god låseolie - ofte (og det er der, jeg fejler ). Hvis det ikke duer, skal den skilles ad og smøres op. Du kan som udgangspunkt sætte nøglen i låsen, fjerne låsering og vrider på modsatte side og forsigtigt trække cylinderen ud.
Rense det hele, smøre det godt og montere igen.

Jeg har haft god erfaring med at smøre cylinderen med Ruko låsespray, motionere den og blæse den ren trykluft, for til sidst at smøre den med meget lidt spray.
Aftørres udvendigt og smøres med en tynd universalfedt (den jeg har er til glidelejer). Der findes en decideret låsefedt, men hvor finder man den en lørdag eftermiddag


Mvh.

Jan R.
Ja men nu er det jo netop ikke låsecylindrene, men alt det bagved, der går stramt - også hvis man bruger låseknapperne indvendigt. Spørgsmålet går lidt på, om det skal have noget fedt med god vedhæftning (men som måske ikke virker så godt ved frost) eller noget letflydende, som måske drypper af på kort tid.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det lyder til at det er blevet brugt noget forkert olie eller fedt derinde i. Det er når det bliver koldt at det bliver stift og derfor går de sikkert stramt når det er koldt. Har du ikke noget WD40 det er godt til mange ting. Ellers er HHS2000 fra Wurth også en god problemløser til sådanne nogle ting.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

WD40 har gjort mirakler ved låsetøjet, som nu går som.. nå ja, som smurt. Håber, det også virker, når frosten kommer tilbage for alvor.

Tak for rådet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis