Gasfyr

Hej folkens :)

Ville lige høre om der skulle være nogen der har lidt forstand på en gasfyr?
mit problem er nemlig at fyret er begyndt at bruge meget vand. normalt skal den stå imellem 1,5 og 2. men noglegange kan den bruge alt vandet, i løbet af en nat.... så den står på nul.
hva kan der være i vejen?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder til der er noget der er utæt et sted i dit hus

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det kan være sikkerhedsventilen og trykekspantionsbeholderen der er defekt, men få tryk prøvet dit anlæg, hjælper ikke noget bare at kigge på det, hvis en trykspand ikke kan holde tryk på systemet er der en utæthed, og hvis den ikke kan findes med det blotte øje, skal man have fat i en sporringsmand , han kan finde utætheden.
Er det synlige rør du har, eller er de nedstøbte ? går de på loft eller i krybekælder ?

vi har haft en sporringsmand ude. og han kunne ikke finde nogle fejl noglesteder. og da de ikke kunne finde nogle fejl.. ja så skrev gasfyr manden af fyret var i god stand. trods det at han sagde at jeg skulle holde øje med vandet..fordi den var tom.. og som prikken over i'et, så vidste han det åbentbart.. da den tidligere ejer vidst også havde de problemer med fyret, som vi nu har.. ihvertfald efter hvad ham gasfyr manden sagde.. men han påstår somsagt at fyret er iorden... men det kan da ikke passe at man skal gå og fylde vand på sådan en heletiden.

det er desværre nedstøbte rør vi har....
Nej det er ikke rigtigt, sådan skal det ikke være , normalt måske et par gange om året, ikke mere. Få fat i en anden vvsér og få ham til at sitte en trykspand på , så kan man hurtigt se  om det er tæt, det kan også være din trykekspansionsbeholder der er defekt eller sikkerhedsventilen der er defekt

Annonce
okay det vil jeg gøre.. jeg siger 1000 tak for svarene.
ha' en god aften :)
har lige fået at vide at det måske er varmeveksleren kan det passe ?

Hvor gammelt er dit gasfyr, og hvilket mærke er det. Jeg har på fornemmelsen der er din veksler eller brændkammer, det er galt med. Hvis hele dit anlæg er trykprøvet så kan det kun være kedlen.

Jeg ville nok ofre lidt mere opmærksomhed på trykekspansionsbeholderen.

Hvis membranen i den er gået til (mørnet pga. alder) kan beholderen ikke optage vandets ekspansion under opvarmning, da den vil stå 100% fyldt, og vand ikke kan komprimeres.

Det, der så typisk sker, er at vandet forsvinder ud gemmen sikkerhedsventilen. Og da det sker under opvarmning, sker det ganske langsomt, ofte som fordampning. Dette betyder, at der ikke vil være "våde pletter" at se under fyret.

Du kan relativt nemt se om der er noget galt med beholderen. Sørg for at anlægget i kold tilstand er fyldt til ca. 1,5bar. Start anlægget og lade det varme på radiatorkredsen. Hvis beholderen er defekt vil trykket stige op til omkring de 2,5bar. Og når anlægget så omvendt køler af igen vil trykket falde til under 1,5bar.

En anden ting er, at den trykekspansionsbeholder, der er monteret fra fabrikken tit kun er på 6-8liter. Det er et meget lille ekspansionsvolumen. Såfremt der er mulighed for det, så kan det i en del tilfælde være en fordel enten at skifte denne med en 12-14liters model, eller at eftermontere en sekundær trykekspansionsbeholder på anlægget. For, hvis beholdervolumet er for lille får du samme resultat, som hvis beholderen er defekt.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

1000 tak for svarene.. jeg undre mig nemlig også over at det ikke er ekspansionsbeholderen.. i mine øre ville det være det mest logiske...fyret er fra 1994. modellen kan jeg ikke lige finde.. ved du hvor det står ?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis