Kan det betale sig at skifte valg?

Her er lidt til de grå celler....

Forestil dig at du deltager i en TV-quiz.

Du ser 3 døre, A-B og C foran dig og får at vide, at bag den ene dør ligger der en million til dig - hvis du kan vælge den rigtige dør.
Studieværten ved selvfølgelig bag hvilken dør pengene gemmer sig.

Du får nu lov at vælge dør - og alle ser hvilken dør du vælger. Lad os sige du vælger dør A.

Nu går studieværten hen og åbner én af de to andre døre, eksempelvis dør B - og alle kan se, at der er pengene ikke.

Nu siger værten så:
"Du valgte dør A for lidt siden - er du sikker på dit valg?? - jeg giver dig nu mulighed for at ændre dit valg til dør C i stedet for A"
 
Fastholder du dør A eller skifter du til C?
Med andre ord - kan det betale sig for dig at ændre dit oprindelige valg?

Hvad gør du - og mere vigtigt, hvorfor?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gør da ikke en dyt - hvad skulle jeg dog med en milli????

Sniffer  
Ja, det er ikke let, men ud fra en "meget" svaer matematisk udregning skulle der vaere 50% chance, saa det ville ville vaere lige meget hvilken doer du vaelger. det valg du faar stillet ang A eller C er rent psykolgisk for at faa dig til at tvivle paa dit foerste valg. som regel er ens foerste indskydelse den bedste, saa jeg ville stadig holde paa A.
Skrevet af team baatgaard den 04-12-2008 05:47
Ja, det er ikke let, men ud fra en "meget" svaer matematisk udregning skulle der vaere 50% chance, saa det ville ville vaere lige meget hvilken doer du vaelger. det valg du faar stillet ang A eller C er rent psykolgisk for at faa dig til at tvivle paa dit foerste valg. som regel er ens foerste indskydelse den bedste, saa jeg ville stadig holde paa A.
Hej Baatgaard
Nu da der kun er to muligheder, nemlig at fastholde valget eller skifte, kan jeg ikke give hints endnu - din besvarelse lyder logisk, men er den korrekt?
Prøv at give det et par overvejelser mere.
 


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Nu bliver jeg aldrig en haj til statistisk udvælgelse og kombinatorik....

Sandsynligheden for at vælge forkert er 2/3. Og når den "anden" forkerte så bliver kendt, er der vel større sandsynlighed for, at man skulle have valgt "c"???

 


Mvh.

Jan R.
Du lyder ikke sikker Jan - men det er da et bud :)

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Studieværten har en grund til at sætte dig i tvivl.
Hvis valget med dør A er den rigtige, er han interesseret i at bringe dig i tvivl. Så har han 50% chance for at spare millionen.
Jeg ville fastholde dør A.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så er der 2 stemmer for at fastholde valget - og 1 stemme (lidt usikker) for at skifte...

Afgørelsen følger ikke nødvendigvis demokratiske regler, men lad os få nogle flere bud og begrundelser :)

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Som jeg opfatter opgaven  er sandsynligheden for at gevinsten er bag den valgte dør 50%, når vi er nede på to døre og en gevinst.

Det afgørende for om man tager imod tilbuddet om at skifte mening må således være programmets/studieværtens motivation.

Hvis det er programmets mål ikke at komme af med pengene bør man fastholde valget, da det kun giver mening at åbne for omvalg hvis det er bag den valgte dør at gevinsten befinder sig.

Hvis det er målet at pengene skal udbetales bør man naturligvis tage imod tilbuddet om omvalg, da det kun giver mening at give tilbuddet om omvalg såfremt deltageren har valgt forkert.

For at showet er interessant at se skal det naturligvis give udtryk for, at det har til formål at gøre folk glade, herunder, at deltagerne går glade hjem med gevinster. Men vi ved jo alle, at det i sidste ende er DJØF'erne i økonomiafdelingen der styrer, og de synes ikke det er en god ide at bruge flere penge end højest nødvendigt. Så i virkeligheden er programmet ikke interesseret i at komme af med pengene selvom de giver indtryk for det.

Heraf følger, at man ikke skal tage imod tilbuddet, men fastholde det oprindelige valg.

Det afgørende for om man tager imod tilbuddet om at skifte mening må således være programmets/studieværtens motivation.
Hvis det er programmets mål ikke at komme af med pengene bør man fastholde valget, da det kun giver mening at åbne for omvalg hvis det er bag den valgte dør at gevinsten befinder sig.
Hvis det er målet at pengene skal udbetales bør man naturligvis tage imod tilbuddet om omvalg, da det kun giver mening at give tilbuddet om omvalg såfremt deltageren har valgt forkert.


Hej Lars

Jeg vil lige tilføje, at der ikke indgår økonomiske overvejelser fra værtens side.
Grunden til, at jeg sagde at værten ved hvor pengene er skal udelukkende forstås sådan, at han ikke kommer til at lukke den dør op hvor pengene befinder sig, når han tilbyder dig valget om at skifte.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg tror ikke rigtigt på det der statistikregning alligevel... Så jeg ville holde fast ved dør "A"
At Jeg tror Lars har ret i sine økonomiske overvejelser, gør ikke ret meget ved min beslutning.

Skal jeg være hellt ærlig, og det skal jeg jo... Så ville jeg i første omgang vælge dør "A" fordi den er til venstre. (Jeg læser fra venstre mod højre) Skulle dørene så være opstillet så de åbner indad, hængslet i højre side... ja, så ville jeg nok vælge dør "c"!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis