Hej! hven kender noget til denne Båd

Hej jeg har købet et båd på Djursland, den skal komme fra Fredericia.Årg.er c.a. 1967 den er 7.0 m. i længden har et vægt på c.a. 3,0 tons og har en Sabb Diesel motor med 10 HK årg.67 mod GG. er der någen der kender til model , typ eller Værft?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en kloning så vidt jeg kan se, selve skroget ligner en chalup. Overbygningen er fra firmaet F.Usk & K.Lamp
Skroget næsten råber på at få fjernet overbygningen og instaleret en lille dampmaskine.... Kig lidt her: www.breding.nu
Der er vist også lidt billeder på denne side www.dampfestival.dk

Kunne blive en lækker lille damp challup !

MVH Njord
Skrevet af Mariagerstar den 04-12-2008 11:42

hej handværkeren

tak for hjælpen,opbygningen har kommet sener på skroget det har jeg set vel laminatet,kender du nærmeres til chalup skroget?

Det jeg kender til skroget er at det er en meget ældre konstruktion en 1967, der kunne næsten have stået 1867 men så gammel er den nok ikke. Bådtypen var meget udbredt i 20 og 30 -ne. Og som Njord skriver, skriger den nærmest efter at få en lille dampmaskine ned i "maven" igen.
Det er en meget sødygtig bådtype der dog nok mest er beregnet på indre farvande. Den har et virkelig godt slip med den kutter hæk, så den nærmest glider igennem vandet uden at trække den store sø efter sig.

har de brugt glasfiber i 1930? og et dampmaskin koster da et formue, men selve ideen er da genialt,  når man er millionær,og tak før link´s har lige kigget, meget interesant
Annonce

hej njord

du er da interesiert i dampmaskiner (har fundet någle gammel indlæg at dig)skroget vejer 3 tons og er 7 m i længden, så skal jeg da bruge mindst 10 hk.
men jeg har kigget i nettet, og jeg kan da kun købe et splinter nyt dampmaskine.
har du et link eller adresse hvor man har muglighed til at købe brugt stumper? før ikke så mange penge bin bar en fattig blikenslager
pu ha i har bragt mig på en tosse ideeundskyl gramatiken (er Tysk ) men bor i Danmark
hilsen Stefan

Skrevet af Mariagerstar den 04-12-2008 14:39
har de brugt glasfiber i 1930? og et dampmaskin koster da et formue, men selve ideen er da genialt,  når man er millionær,og tak før link´s har lige kigget, meget interesant
Nej på det tidspunkt var Glasfiberen ikke nået til Danmark endnu, jeg ved at min gamle mester tog det med hjem fra Amerika, og statede sit værft i 1961 i Ranzausminde.
Det der er sket er nok at båden har været svær at holde tæt p.g.a. alder og så har den daværende ejer klasket noget glasfiber på. En ren forbrydelse mod mange af vore fine gamle både, men den gang var glasfiberen meget billigere end at ofre nye bord på båden. Så når du nu er igang så skræld forsigtigt glasfiberen af og få nye bord i hele båden. Og så en fin lille Dampmaskine, og en 5 Hk. vil være fin. Det glemmer Njord lige, at ved dampmaskinen er det store Jydske heste og ikke fine rideheste  som i din Sabb.

Damheste er ganske seje... JYDSKE HESTE ;-) Dampmaskinen er jo dobbeltvirkende ( der omstyres så dampen trykker stemplet i top, og herefter i top så det trykkes i bund ) Hvilket giver kraft under hele rotationen. Desuden arbejder de fleste dampmaskiner også med relativt kraftige svinhjul, det er også med til at stabilisere og udjævne kraften.

En dampmaskine kan findes brugt.... men nok ikke i damnark. Finder du een så sig lige til....

Reelt er dampmaskinen nok også det letteste at bygge selv... Man kan købe enten et støbt udgangs punkt, for egen bearbejdning, men incl tegninger hos fx Bernt Breding ( www.breding.nu ) Han sælger også bearbejde dele der kun mangler finish og samling.... Eller tre modeller, en en cylindret på ca 5 DHk som sikkert ment kan drive skuden. Og en tocylindret ( dobbelt udgave af den lille ) på ca 10 DHk. Og en compound maskine hvor dampen udnyttes i først en lille højtrykscylinder og derefter en større lavtryks cylinder. den har en ydelse midt mellem de to andre.. men kun med damforbrug som den lille...

Det svære er kedlen... Og om den skal godkendes eller ej er lidt et åbent spørgsmål.. det samme er om man skal have en kedelpasser eksamen for at måtte fyre en kedel op..... Man behøver det nok ikke med en chalup, der sejler uden betalende passagerer..... Betalingssejlads er sikkert udelukket.....

Via Bernt's hjemmeside kan du komme på svenskesider med damp ( Äng ) og kedler ( Panna ) der er nogen gange der sælges både brugte kedler og dammaskiner. Ellers er den engelske Ebay side www.ebay.co.uk et godt sted at finde noget.... Eller du an bygge efter egne teorier... fx ved at knytte kontakter gennem denne forening www.modeldampklubbben.dk Her bygges de mest underlige ting og sager.....

I år 2010 vil vi sikker igen kunne opleve de prægtige dammaskiner i Vejle igen til Dampestivallen.... I 2009 må du enten til Flensburg ( i starten af juli ) hvor der er et stort dampskibs træf. Eller til det store veteranstævne i Græsted.... Eller til det enorme stævne i Dorset ( Great Dorset Steam Fair ) Eller måske kigge forbi hos www.damptromleklubben.dk de har nogel prægtige tromler...

Jeg vil også gerne høre om andre damp træf, så kender du nogen er du meget velkommen til at skrive... Jeg hører også gerne om motortræf for gamle stationære motorer.. kig fx lidt her: www.motorsamling.dk i Grenå måske  her www.dvtk.dk eller www.mtkj.dk eller skibsmotorer hos www.skibsmotor.dk

Venligst Njord

MVH Njord
Vægten på de 3 tom tvivler jeg en del på.... Mon ike det passer bedre med noget der ligner 1 ton eller 1,3 ton...... Min Elvstrøm 32 Cruiser vejer 3 - 3500 kg Og det er en sejlbåd med blykøl osv.....

MVH Njord
hej njord
hele skroget er støbt i beton fra køl op c.a.55 cm og bådet er blevet laved om til Motorsejler,
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også