Afmontering af propelaksel. Flange volder problemer.

Hej jeg står midt i et projekt der heder ny skrue og aksel.

Jeg følte lige jeg havde tiden til det den her uge og er godt i gang allerede men af logiske årsager skal jeg have flangen der sider på propelakslen oppe ved gearet men den volder mig en del proplemer. For den ene ligner umiddelbart en almidelig pilotumbrako bolt men den anden er fuldstændig rund. En der ved hvordan sådan noget normalt er samlet. Og specielt hvordan det nemmest skilles ad. Alternativer er jeg skal i gang med nedstrygeren og det ville jeg helst undgå.

Som billederne tydeligt viser kommer den store rengøring først i anden række

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
For mig ser det ud som 2 umbraco pinolskruer, der er skruet ned i flangen for at holde skrueakslen. Der er højest tænkeligt boret et hul et kort stykke ned i akslen, hvor spidsen af pinolskruen så går ned i. Men det ser noget rustent ud. Start med at give boltene godt med rustløser, flere gange over nogle dage. Tag derefter en umbraconøgle, som passer tilskruerne, sav et kort stykke af den, sæt den ned i skruerne og så giv dem et ordent dask med en hammer. Hvis du er heldig løsner de sig. Ellers er der kun at tage en boremaskine og så bore skruerne ud, husk at bruge godt med olie til boret, umbracoskruer er noget djævelskab at bore i. Sidste udvej set fra mit synspunkt er at tage en vinkelsliber og slibe ned flangen ( på langs, og du skal selvfølgelig have skruet flangen af gearet ) indtil du er et par millimeter fra akslen. Så drejer du flangen 180 grader og gentager processen. Så vil du med en mejsel kunne slå den fra hinanden. Indrømmet, det er en hård metode, og det koster en akselflange. Nu vil så sige at efter billederne at dømme, så ville jeg investere i en ny flange under alle omstændigheder. Det kan jo være, at der er andre der har bedre forslag.
MVH Finn Gevind
Hej.

Var for kort tid siden ude for noget lignende på en fiskejolle, det var komplet umuligt at få flangen af akslen, så blev nødt til at skære akslen over, og få det ud på den måde.
Hvis du alligevel skal have ny aksel, så var det vel en mulighed bare at skære den over. Hvis altså du kan få akselflangen løsnet fra flangen på gearet.

Mvh
Sømanden
du kan ogsaa varme omraadet op omkring umbraco skruen med en lille gas braender foerst. flangen er ikke lavet i saa haardt metal som umbraco skruen, saa flangen skulle udvide sig foerst, og vil goere det lettere at faa den ud.
Mvh Team BaatGaard
Bare lige en advarsel, hvis du sliber med en vinkelsliber, så sørg for at gnisterne rammer noget, som kan smides væk, ellers får du en dejlig masse rustprikker i båden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Som skrevet før : Rustløsner i et par dage, gerne pakket ind i klude - en umbrako der passer 100 %
Og løsn den evt med en (tryklufts)slagnøgle !

Hvis motoren ser ud som flange og aksel - ville jeg pille motoren ud og male/renovere den over vinteren !!!

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Jeg ville gøre rent omkring skruerne, give noget rustløsner og derefter, som det er beskrevet tidligere, give dem nogle tæsk. Sørg for det er en umbrakonøgle der er 100% ok, slib evt. nøglen flad på enden, det får den til at bide sig bedre fast nede i pinolskruen, det burde kunne løsne skruen. (husk! gør rent nede i skruen med en lille skruetrækker, så du er sikker på umbrakonøglen kommer helt i bund).

Varme med en gasbrænder kan også være et middel, men hvis du ønsker at genbruge flexkoblingen skal du nok passe på gummiet, sådan en flexkobling er ret pebret.

Sidste udvej er hvor du evt borer den ud, hvis det er en 6mm skrue så brug et 5 mm bor, så undgår du at ødelægge gevindet totalt.

Jeg har selv haft succes med at banke en alm. ligekærvskruetrækker (der passer stramt) ned i en pinolskrue og derefter skrue den ud med skruetrækkeren.
Tak for rådende nu har jeg fået den af efter at jeg havde brækket en umbahco nøgle besluttede jeg mig for at det nok var tid til at borde og det gik fint men det tog rigtig mange slibninger af bordert.

Jeg havde lige højtrykrenset båden inden i bunden inden billederne blev taget så der ser lidt være ud end det er.

Motoren bliver taget ud til februar og hele båden skal totalt renoveres fra A-Z hend over sommeren så den er klar til oktober hvor jagt sessongen starter igen.

Men er der nogen der ved hvor man finder tybenumret på gearet korsør skal bruge det for at finde den rigtige flexkopling jeg skifter det hele ud der er ikke meget af det der er 5 påtter pis vær men motor og gear fejler intet heldigvis.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Så blev det skiftet og det spiller maks.

Her er lige et par billeder synes ikke i skulle snydes.

Det første billede er sådan som det så ud før jeg statede med skrue og ror.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hvad med din anode - er den overmalet eller hvad ? Er det tilfældet har den ingen virkning !

<p>"Når faste aksler er godt nok for Mærsk, er det også godt nok for mig !"</p>
Hov, ja godt set C.D. Jensen, den er da helt galt med anoden, men på den anden side anoden bliver jo ikke slidt op :)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også