Afmontering af propelaksel. Flange volder problemer.

Hej jeg står midt i et projekt der heder ny skrue og aksel.

Jeg følte lige jeg havde tiden til det den her uge og er godt i gang allerede men af logiske årsager skal jeg have flangen der sider på propelakslen oppe ved gearet men den volder mig en del proplemer. For den ene ligner umiddelbart en almidelig pilotumbrako bolt men den anden er fuldstændig rund. En der ved hvordan sådan noget normalt er samlet. Og specielt hvordan det nemmest skilles ad. Alternativer er jeg skal i gang med nedstrygeren og det ville jeg helst undgå.

Som billederne tydeligt viser kommer den store rengøring først i anden række

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hej jeg står midt i et projekt der heder ny skrue... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og mig bekendt skal der også være forbindelse til det der skal beskyttes mod tæring, enten ved direkte montage, eller en "ledning"
Ja det er godt spottet de er ikke til meget gavn sådan som de er monteret. Og så er de malet over så det er vist mere til byndt end til gavn. Jeg har lige overtaget båden og tager lige tingende stille og roligt en ting af gangen det vigtigste var lige det skruetøj til at starte med. Men alt var malet over selv skrue og ror som i mine øjne er en dødssyn.

Men jeg har tingt mig at støbe et par kabler ind i kølen eller noget tyndt kopper plade fast uden på. Og så få fat i 2 nye anoder.

Det er jo midt i jagt sessongen der er masser af tid til de små ting der til foråret.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Jeg har lige et par ?? Har du fast stævnerør? Sidder motor fast på fundament uden gummifødder? Hvorfor har du monteret en flexkobling?? grunden til jeg spørger er.. jeg har fast stævnerør, og skal til at montere en vp 2001 ,og der er nogen uenighed om jeg skal fast montere motor ellerden skal stå på gummi.. jeg skal passe på ikke at ødelægge stævnrøret da det er fast, og det kan man gøre med gummifødder på motor.. den gamle motor var en Kosør der var fastmonteret.. hvordan hænger dit sammen.. på forhånd tak.. Hald

Hvorfor vil du støbe kabler ind i kølen ,hvorfor vil du sætte kobberplader på , det du skal gøre er at du skal montere tæresink på din propelleraksel . Hvis dit ror er stål monterer du tæresink på dette og samtidig monterer du en forbindelse til din motor så den også er beskyttet .

tærzinken skal monters på nederste kant på rorbladet.

med på langs med sajlretning for at minske modstand

og der med brændstof forbrug.! (vandrette led)

og for at virke som bremse og højer brændstof forbrug (den lodrette led)

Annonce
Hvorfor jeg vil støbe dem ind fordi det er pænere.

Der har sidet en klos på roret med den var også malet over så den er taget af i kan se den på det øverste af de sidste billeder og der kommer en på igen ingen tvivl om det. Men den kan af gode grunde ikke side nederst for der er ikke plads.

Så har jeg tingt på at sætte en møtrik på at sætte den møtrik der du snakker om på akslen. Men grunden til jeg ikke kan gøre det er at møtrikken der sidder på akslen er med 5/8 geving og det er ikke tal at få sådan en møtrik med zink. Så jeg må "nøjes" med klosserne det er vel også godt nok det jo ingen speedbåd nærmere en velsejlende traktor.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>

Nej Nej Nej  Du skal sætte tæresink på dit ror, du skal bruge samme størelse som den der sidder på siden af båden, sæt den ca 5 cm over den nederste kant.  Du skal også have tæresink på din aksel for at beskytte din propeller og din aksel , du kan sætte en ring af tæresink på akslen mellem stævnrørslejet og propelleren hvis du ikke gør det vil begge dele blive tæret op. Til sidst skal du montere en kraftig ledning fra din rorstamme til motoren så den også er beskyttet hvis der ikke er tæresink i motoren.Hastigheden på båden har intet med tæringen at gøre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også