fryseskab vs kummefryser (energi venlig)

Er det ikke korrekt at en kummefryser er mere energivenlig end en skabsfryser?

Når man åbner en skabsfryser, vælter kulden ud og den skal køle meget mere ned.

Hvorimod en kummefryser, der bliver kulden nede i kummen?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder rigtigt. Jeg har lige skiftet min fryser ud til en Vestfrost kummefryser der kun bruger 153 kwh om året, så den er hurtigt tjent ind i el. Men til gengæld er isoleringen tyk som bare pokker :-)
Vinderen i tænk og test er Vestfrost SE 260 og den kan fåes på nettet for ca 3500,-
Her er en fordel/ulemper fra taenk.dk

Fordele
Bruger 26 % mindre energi med samme mærkning
Kan bruges som bord
Plads til lange og voluminøse varer
Holder på kulden når de åbnes
Holder længe på kulden ved strømsvigt
Hele volumenet kan udnyttes ved at fjerne skuffer og luger

Ulemper
Varernes ringere tilgængelighed
Ringere mulighed for systematik i varerne
Optager meget gulvareal
Kræver fri højde, da låget lukker op
Lille indfrysningskapacitet i forhold til størrelsen
De fleste skabsfrysere er faktisk ikke SÅ meget dyrere i drift end en kummefryser. Sagen er nemlig at i langt de fleste skabsfrysere ligger tingene i skuffer, og dermed forsvinder al kulden ikke lige med det samme. Samtidigt er den kolde luft der forsvinder marginal i forhold til eks. energitab ved indfrysningsevenen på skabet/kummen. Men det afhænger naturligvis af hvor ofte og hvor længe ad gangen du har din fryser åben.
Samtidigt, så er mange moderne skabsfrysere med glaslåge og glas/plastik skuffer, så du faktisk kan SE hvor det du leder efter ligger i din fryser, så den er åben i meget kortere tid end en tilsvarende kummefryser (igen, afhængig af dit forbrugsmønster).
Når det så er sagt, så har jeg også selv valgt kummefryser, men for komfortens skyld mener jeg sagtens at man kan vælge en skabsfryser, hvad jeg nok også ville gøre hvis jeg skulle vælge om idag.
Tænk testen er i øvrigt ret gammel så man kan med fordel nok kigge på elsparefondens liste:

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/hvidevarer/frysere/kummefrysere
Det kan godt være, at en kummefryser er lidt mere energivenlig end en skabsfryser, men hvis du ser på brugsværdien i det daglige, er skabsfryseren ganske enkelt væsentligt mere brugbar.

Hvis du i dag køber en skabsfryser eller kummefryser, der er mærket med A, A+ eller A++, er den årlig forskel i strømforbruget ikke særlig stor.

Mht. hvor hurtigt kulden fiser ud af fryseren, når den bliver åbnet, så skal dette regnestykke lige stilles i relief med, hvor mange gange det reelt lige er man åbner sin fryser for at finde noget i den?

Jeg husker tydeligt fra min tid med kummefryser - indtil for 1½ år siden - at den pågældende steg, jeg ledte efter altid lå helt nede i bunden af fryseren. Og så var kummefryseren altså væsentligt længere åben end skabsfryseren.

Jeg skal aldrig mere have en kummefryser. Dét er simpelthen for bøvlet - også selv om den måske bruger 100 Kw mere i strøm om året. Dét vil jeg hellere spare på at bruge tørretumbleren lidt mindre ;-)

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Annonce
Jeg sværger også til skabsfryseren med skuffer. Det tager ganske kort tid at tage det søgte frem. Vi havde tidligre en relativ stor kummefryser, som altid endte med at at være halvfyldt af for gamle frostvarer, da det var umuligt at komme ned i bunden uden at kravle op i fryseren. Vores skabsfryser er mindre end kummefryseren og vi finder stadig for gamle frostvarer når vi rydder op, med heldigvis i mindre omfang. Vi kan ikke købe en ½ gris, da vi ikke har plads til den, men hvis vi gjorde så fik vi nok ikke udnyttet nok af kødet.

Erik 
Hej

Vi har en del kunder som spørger til hvad de skal vælge.

Vi spørger ofte ind til behov og plads i hjemmet. For en kummefryser er væsentlig større end et fryseskab. En fordel ved mange kummefrysere er at de nogle gange kan rumme større enkelt ting end det der kan proppes ind på en hylde i et fryseskab.

Mvh. Esben Gadsbøll
www.WhiteAway.Com
Som ErikP. En kummefryser står gerne åben 10 min af gangen fordi man roder rundt efter noget i bunden. Hylderne i vores skab er med tætsluttende låge foran hver hylde, man kan end ikke mærke koldt træk ved fødderne når døren åbnes. Og så har man øjeblikkeligt overblik over indholdet. Vi kommer aldrig tilbage til kummefryser

Kun perfekt er "godt nok"

Har skiftet fra kummefryser til skabsfryser, fordi det bare er så meget nemmere at finde varer og  få overblik.

Men, skabet skal have den dobbelte volumen. Var lidt overrasket over at varerne fra min 110L kummefryser lige akkurat kunne fylde den nye 230L skabsfryser.

Lige præcis Hans.

Det er også min erfaring, at det er vanskeligere at pakke en skabsfryser, så man virkelig får udnyttet den stipulerede kapacitet ift en kummefryser.

Dvs, at man er nødt til at anskaffe sig en volumenmæssigt større skabsfryser, for at få den samme reelle kapacitet, og hvor er så lige det strømbesparende?

Vi har valgt at have begge typer, og bruger skabsfryseren, som står i køkkenet, til småtingene og kummefryseren står i et udhus med de større ting.
Vi får jævnligt f.eks. rådyr, hvor det er vanskeligt at have en ryg i en skabsfryser. Ligeledes er det umuligt at rumme en halv ko i en skabsfryser!
Det er heller ikke let at få et højreb eller en gås stoppet ind i skabet! 

Det kan godt være at det er lidt dyrt at "fodre" på 2 eller 3 frysere, men ift besparelsen, når man nu bor på Lars Tyndskids Mark og har let adgang til gode tilbud hos producenterne rundt omkring, kan meget let opveje udgiften til lidt strøm.
Vi bruger så til gengæld slet ikke tørretumbler eller fyringsolie, for nu lige at modvirke forargelse hos evt. nærtagende læsere!


Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis