Forsikringssag - totalskadet.

Hej herinde.

For et par måneder siden var jeg så uheldig at blive påkørt bagfra, mens jeg holdt for rødt i et lyskryds. Den bagfra kommendebil kørte ikke stærkt - trillede bare ind i min bil med et *bump*. Nu har føreren af den anden bil langt om længe anmeldt skaden til sit forsikringsselskab (jeg har ingen kasko, så det hele skal køre igennem hendes forsikringsselskab).

Umiddelbart er der ikke sket andet med bilen, end at bagkofangeren har fået et lille tryk. Det ville jeg sagtens kunne leve med, hvis ikke det var fordi bagsmækken er blevet trykket fast, så bagagerummet ikke kan åbnes. Fordi bagsmækken har stået "åben" (låsen har givet slip, men den er trykket fast) i en længere periode, har advarselslampen i instrumentbrættet slugt al strømmen, så bilen ikke kan starte.

Nu er bilen så kørt på værksted, og de vurderer at skaden vil koste i omegnen af kr. 20.000,- at lave!  Det synes jeg lyder af meget...

Bilen er en Toyota Corolla fra 1996, med diverse buler og skræmmer, så den er ikke mange basseører værd. Men den kører fint! Hvis det skal koste 20.000,- at lave, så vil den blive erklæret totalskadet, og jeg vil blive spist af med max. 20-25.000,- i erstatning for den.

Så er mit spørgsmål; hvis det ender med, at de vurderer at det ikke kan betale sig at reparere bilen, kan jeg så frafalde kravet og tage min bil og gå? Jeg har en ven som er mekaniker, som sikkert med glæde vil lave den for mig for en billigere penge (læs: klistre l*rtet sammen så den kan køre igen), og det vil jeg ærligt talt hellere, end jeg vil stå med 20.000,- i hånden og ingen bil.

Når først jeg har startet sagen, kan jeg så droppe den igen? 

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er galt med den, udover den trykkede kofanger. Undervognen kan være slået skæv, så diverse dele skal skiftes... Tør man tage chancen og afvise erstatningen?

Håber på lidt friske øjne på sagen. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja, det er jo din bil, men hvis du vil have modparten til at betale er der formentlig ingen vej uden om taksators ord. Du kan ALTID få den takseret af værksted/forsikring, og derefter selv overtage sagen (og regningen).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har været for det samme.. En påkørsel bagfra med god bule ind i bagagerummet.. samt en smadret kofanger. Ford Ecort 85

Skaden blev vuderet til ca 3000.. kofanger og en større bule i bagagerum.

Jeg valgte i første omgang at få bilen vuderet men undlod at få lavet bilen.. Endte dog med at få et kontant beløb udbetalt.. Reserveldelsprisen til kofangeren og ikke en krone mere.. Men det holdt f.. hårdt.. Fik dem ovebevist om at der var billigere at jeg selv skiftede kofangeren og det kunne de godt se det smarte i..

Var noget overrasket, da de gav sig.. (Tryg DK)

Bagagerums bulen blev banket ud, så godt jeg nu kunne.. 

Forsikringen har accepteret at betale for din bil, så hvorfor skulle man så selv have udgiften til rep selv.. Og det kan jo godt løbe stærkt.. Kender du hele skadens omfang..??

Forstår godt din tvivl.. Men tror ikke at jeg ville afvise forsikring/taksator, men prøve at forhandle..

Min kæreste gjorde det med sin 19 år gamle bil.. Hun fik det som hun havde givet, minus 500 kr... Selv om hun havde haft bilen i 7 mdr..

Tak for jeres svar

Mit dilemma er, at jeg er rigtig glad for den bil - den kører upåklageligt, trods sine næsten 300.000 km., og så er den billig i drift. Så jeg vil meget nødigt af med den.

Lad os nu sige at de erklærer den totalskadet, og vurderer dens markedsværdi til kr. 15.000-20.000,- på grund af de buler og skavanker den havde i forvejen. For 15K får jeg altså ikke meget bil

Jeg går ud fra, at de 20.000,- de anslår reperationen til at koste, er for at bringe kofanger og andre berørte dele tilbage i deres oprindelige stand. Såfremt skadens omfang kun vedrører kofangeren og evt. bagagerummets lås, vil den kunne bringes i stand til at køre for muligvis helt ned omkring kr. 5.000,-.  Måske vil det bedre kunne betale sig, i det lange løb? Jeg har intet behov for at bilen skal se fancy ud  - blot at den er i stand til at køre på forsvarlig vis. Så mon ikke det kan gøres ret billigt, hvis man gør det selv? (som i "min ven gør det selv" - jeg har ikke en sk*d forstand på biler  ) 
prøv lige først også at vurdere hvad der skal ofres næste gang den skal til syn
vil være træls at ofre flere tusinde , hvis den så ikke kan synes om et år uden a ofre yderligere mange tusinde kr
det er jo ikke den billigste bil at reberere på
Hvis du er høflig og forklarer taksatoren tingene som de er, at du godt ved den ikke er et glansbillede men at du er glad for den og gerne vil køre videre... så tror jeg at i kan mødes et sted hvor du kan få noget kontant erstatning og så få skaden udbedret et andet sted...

Nu er jeg selv pladesmed så går med det til daglig... man skal bare ikke stille sig på tværs over for taksatorene... det får man intet ud af... Evt laver de den med brugte skruedele... altså bagkofanger o.s.v...

Et billigere alternativ er at køre den på et billigere værksted end et mærkeværksted...

Med den bil du beskriver havde jeg klart forsøgt at få en kontant erstatning og fundet ud af noget endten selv, eller en som har forstand på det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis