Hej herinde.
For et par måneder siden var jeg så uheldig at blive påkørt bagfra, mens jeg holdt for rødt i et lyskryds. Den bagfra kommendebil kørte ikke stærkt - trillede bare ind i min bil med et *bump*. Nu har føreren af den anden bil langt om længe anmeldt skaden til sit forsikringsselskab (jeg har ingen kasko, så det hele skal køre igennem hendes forsikringsselskab).
Umiddelbart er der ikke sket andet med bilen, end at bagkofangeren har fået et lille tryk. Det ville jeg sagtens kunne leve med, hvis ikke det var fordi bagsmækken er blevet trykket fast, så bagagerummet ikke kan åbnes. Fordi bagsmækken har stået "åben" (låsen har givet slip, men den er trykket fast) i en længere periode, har advarselslampen i instrumentbrættet slugt al strømmen, så bilen ikke kan starte.
Nu er bilen så kørt på værksted, og de vurderer at skaden vil koste i omegnen af kr. 20.000,- at lave!

Det synes jeg lyder af meget...
Bilen er en Toyota Corolla fra 1996, med diverse buler og skræmmer, så den er ikke mange basseører værd. Men den kører fint! Hvis det skal koste 20.000,- at lave, så vil den blive erklæret totalskadet, og jeg vil blive spist af med max. 20-25.000,- i erstatning for den.
Så er mit spørgsmål; hvis det ender med, at de vurderer at det ikke kan betale sig at reparere bilen, kan jeg så frafalde kravet og tage min bil og gå? Jeg har en ven som er mekaniker, som sikkert med glæde vil lave den for mig for en billigere penge (læs: klistre l*rtet sammen så den kan køre igen), og det vil jeg ærligt talt hellere, end jeg vil stå med 20.000,- i hånden og ingen bil.
Når først jeg har startet sagen, kan jeg så droppe den igen?
Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er galt med den, udover den trykkede kofanger. Undervognen kan være slået skæv, så diverse dele skal skiftes... Tør man tage chancen og afvise erstatningen?
Håber på lidt friske øjne på sagen.