Kulilte forgiftning??

Kan man blive kulilteforgiftet af en dieselforbrænding??
Nogle påstår man ikke kan og andre at man kan??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kulilte opstår ved ufuldstændig forbrænding, hvilket kan ske både i Diesel og Ottomotorer. Så svaret er ja, du kan blive forgiftet.
Fra moderne bilmotorer udledes der dog så lidt kulilte at faren er lille.

Bent.
Tak for dit svar. Mit problem er at vi har en ny Mercedes sprinter bus som giver chaufføren symtomer på Kulgifteforgiftning.
Under bussen har vi fundet et hul Ø ca. 20 mm som sidder ca. 50 cm fra udstødningen fra oliefyret? Hullet burde have en gummiprop, men det havde de glemt i Tyskland.
Hullet i bunden af bussen sidder ca. 30 cm højre oppe end udstødningen på fyret og begge dele er inde under bussen.

Svendborg

En *ny* Sprinter? Den er så vidt jeg ved Euro 4 certificeret, så den burde ikke udlede ret meget.

Bent.
Nej ikke selve motoren, men oliefyret, som jo har en udstødning ca. 50 cm fra hullet i bunden der ikke var lukket

Svendborg

i må da kunne sætte noget i hullet midlertidigt, til i får den omtalte prop af forhandleren
Annonce
Hullet er proppet til nu, men det tog jo flere uger at finde ud af hvor der evt. kom noget "snavs" ind.
På mig virker det bare utroligt at der kan komme nok ind gennem et lille hul i bunden af bilen.
Men hvis oliefyret er tændt men bussen holder stille vil den varme røg jo stige op af.. og op mod hullet.
Men der er jo nogen der påstår at dieselforbrænding ikke kan lave kulilte og det har jeg aldrig hørt om før, så derfor spurgte jeg.
Og ja det kan så lave kulilte.

Svendborg

Hej

Et oliefyr - afhængig af typer udleder ikke så meget kulilte så man bliver forgiftet, det vil i hvert tilfælde tage meget lang tid - de fleste eftermonterede og fabriksmonterede fyr har en  meget høj virkningsgrad og derfor en meget lav kulilte det hul du omtaler - hvor sidder det - er det måske til forbrændingsluft til fyret ? sådan er det nemlig tit - i øvrigt hqar du ret, udstødningen fra fyret er lettere end atmosfæridk luft.
Hilsen "Autoelektrikkeren"   

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ude i den ene side 1/3 fra snuden sidder fyret med potte og udstødning. Udstødningen peger skråt nedad.
Midt i bunden over kardanakslen var det lille hul ca. 2 cm i Ø men det sidder højre oppe, bunden skråner opad mod midten af bussen. Udstødning og hus sidder "ved siden af hinanden".
Nu er der den originale prop i hullet igen, men chaufføren fik kulilteforgiftningssymtomer efter ca. 2 timers arbejde. I de to timer holder bussen ofte stille med fyret tændt mens chaufføren henter menneskerne der skal køres.
Hvis det er det, må der jo komme andre ting ud af den udstødning som giver bl. a. hovedpine.

Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis